Virgon joukosta erottuu ­helposti kaareva galaksien jono: Markarianin ketju.

© NASA/ESA/ESO/NAOJ/G. Paglioli

Tuhannet galaksit välkkyvät yötaivaalla

Jos liikut ulkona yöllä oikeat välineet mukanasi, voit nähdä taivaalla yli 2 000 upeaa galaksia.

torstai 12. huhtikuuta 2018 teksti Redaktionen

Neitsyen tähdistö on huhtikuussa korkealla taivaalla. Silloin kannattaa suunnata katse kohti yötaivaan loputonta galaksipaljoutta.

Tähdistön suunnalla näkyy Virgon joukko, joka koostuu noin 2 000 galaksista.
Sopivissa olosuhteissa ne näkyvät pienelläkin kaukoputkella.

Ensi silmäyksellä galaksit ehkä vaikuttavat heikosti hohtavilta tähdiltä, mutta kaukoputkella näet niiden olevan muodoltaan pyöreitä, soikeita tai epäsäännöllisiä.

Niiden himmeys johtuu siitä, että katselet vieraiden galaksien miljardeista kaukaisista tähdistä saapuvan valon hohdetta etkä tuttuja Linnunradan kirkkaita tähtiä.

Galaksit ovat selvimmin nähtävissä huhtikuun 14. päivästä kuun loppuun.

Paras aika tarkkailuun on illalla noin kello kymmenestä puoleenyöhön, koska silloin iltahämärä on jo pimentynyt eikä Kuu ole vielä noussut.

TOIMI NÄIN

Tähtikarttasovellus auttaa löytämään galaksijoukon. Etsi galaksi Messier 86 (M86) esimerkiksi Star Walk 2 -kartasta. ­Galaksi on Virgon joukossa.

Pienellä kauko­putkella näet valtaosan kirkkaimmin loistavista galakseista. Tehokkaampi kaukoputki paljastaa himmeämmätkin galaksit.

Liitä kamera, jossa on 200 millimetrin tele­objektiivi, kauko­putkeesi. Käytä moottori­ohjausta ja kuvaa galakseja 10–30 sekunnin suljinajalla.

Lähde löytöretkelle universumiin

Keväällä taivaalla näkyy monia ilmiöitä, joita voit tarkkailla hyvällä kiikarilla. Jos haluat tiirailla taivaalle, voit nyt saada  täydellisen aloituspaketin. Siinä on:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit myöhemmin tänä vuonna suunnata kiikarin vaikka Orionin tähdistöön ja tarkkailla Betelgeuzea – taivaan kirkkainta punaista ylijättiläistä. Se näkyy Mitilux-kiikarilla.