Titanissa näkyy järviä

Nestemäinen metaani käyttäytyy Titanissa samoin kuin vesi Maassa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kun Cassini-luotain ohitti Saturnuksen Titan-kuun viime vuonna, sen tutkalla ottamiin kuviin piirtyi 75 järvimäistä tummaa muodostelmaa. Niistä 15:ssä on ilmeisesti nestemäistä metaania. Muut 60 ovat kokonaan tai osin kuivuneita järvialtaita. Järvien leveys vaihtelee kolmesta 70 kilo metriin. Ne sijaitsevat lähellä Titanin pohjoisnapaa, missä lämpötila on noin 180 astetta ja paine 1,5 kertaa niin suuri kuin Maassa. Siten olosuhteet ovat täydelliset metaanin pysymiselle nestemäisenä. Tähtitieteilijät ovat jo pitkään odottaneet löytävänsä Titanin pinnalta metaania, koska sitä tiedetään olleen sen kaasukehässä. Auringon säteet kuitenkin hajottavat metaania etaaniksi. Jos siis metaania on 4,6 miljardia vuotta vanhan Titanin kaasukehässä edelleen, sitä täytyy tulla jostain koko ajan lisää. Yhdysvaltalaisen Johns Hopkinsin yliopiston soveltavan fysiikan laitoksen tutkijoiden mukaan metaania voi tulla vain Titanin pinnasta. He toteavat, että järvien sisältämä metaani on osa kiertokulkua, jossa metaani kulkee edestakaisin kaasukehän ja kuun pinnan välillä – aivan samoin kuin vesi kiertää maapallolla.