Teleskooppikuva

Yksi galaksikuva vaatii monta teleskooppia

Kun teleskooppi ottaa kuvan supernovasta tai galaksista, kuva ei suinkaan hohda väreissä. Upeat avaruuskuvat koostuvat oikeasti useiden teleskooppien ottamista kuvista, jotka yhdistetään kohteen havainnollistamiseksi.

keskiviikko 21. tammikuuta 2015 teksti Malene Breusch Hansen

Värikylläiset kuvat kaukaisista galakseista, ikivanhoista supernovista ja tuikkivista tähtijoukoista ovat nykyisin yleisiä.

Avaruusteleskooppien ottamat kuvat eivät kuitenkaan olen alun perin lainkaan niin näyttäviä, sillä värikkäät kuvat syntyvät useiden erilaisia aallonpituuksia rekisteröivien teleskooppien otoksista. Kun samasta kohteesta otetut kuvat yhdistetään, yhteen kuvaan saadaan sisällytettyä enemmän valon aallonpituuksia ja kuvasta tulee vivahteikkaampi.

Galaksikuvan ottamiseen ei riitä teleskooppi – niitä tarvitaan neljä

Esimerkki yhdistelmäkuvasta esittää galaksia NGC 4258. Galaksi muistuttaa Linnunrataa mutta sijaitsee 23 miljoonan valovuoden päässä.

Valmis galaksikuva sisältää neljällä teleskoopilla kerättyjä havaintoja:

Teleskooppi 1: Chandra-röntgenteleskooppi

Nasan Chandra-teleskoppi kiertää Maata ja saa kuvaamistaan kohteista sinertäviä kuvia röntgenalueella:

Teleskooppi 2: Spitzer-avaruusteleskooppi