ALMA-teleskop opklarer gåde om planeters fødsel

ALMA kuvasi syntyviä planeettoja

ALMA-teleskoopin kuvat osoittavat, että planeetat syntyvät paljon nopeammin kuin on oletettu.

maanantai 2. maaliskuuta 2015

ALMA-teleskooppi paljastaa, miten nopeasti planeetat syntyvät

Pohjois-Chilen autiomaasta avaruuteen tähyilevä ALMA-teleskooppi on ensimmäistä kertaa ikuistanut planeettojen synnyn tähden ympärille.

Euroopan, USA:n ja Japanin avaruustutkimusjärjestöjen yhteinen ALMA on viime aikoina ollut suunnattuna HL Tauri -nimiseen nuoreen tähteen Härän tähdistössä. 450 valovuoden päässä Maasta sijaitsevan tähden ympärillä on kaasu- ja pölykiekko, jossa hiukkaset kasaantuvat asteroideiksi, komeetoiksi ja planeetoiksi kovaa vauhtia.

Planeettoja syntyy nuoreen aurinkokuntaan

”HL Tauri on vasta miljoona vuotta vanha, mutta silti kuvassa pölykiekko on pullollaan vasta syntyneitä planeettoja. Näyttää siltä, että teoria planeettojen syntynopeudesta pitää kirjoittaa uudestaan”, arvioi ALMAn tutkija Catherine Vlahakis.

Napsauta kuva suuremmaksi

Osa planeetoista hämmästyttää tutkijoita

Planeetat siis muodostuvat nopeammin kuin ennen uskottiin. Lisäksi tutkijoita askarruttavat planeetat, joita ei edes pitäisi olla olemassa. Lue lisää tästä:

ALMAn supernäkö

Maailman tehokkain radioteleskooppi ALMA otti kuvan planeettojen synnystä. Chilessä Atacaman autiomaassa sijaitsevaan ALMA-teleskooppiin kuuluu kaikkiaan 66 antennia. ALMAn rakennustyöt kestivät kymmenen vuotta.

Kuvasta tutkijat ovat saaneet uutta tietoa omasta Aurinkokunnastamme, joka syntyi samalla tavalla yli neljä miljardia vuotta sitten.