FAST

Maailman suurin teleskooppi kuulostelee vierasta elämää

Kiina on juuri ottanut käyttöön maailman kaikkien aikojen suurimman teleskoopin, jonka nimi on FAST. Toiveissa on, että teleskooppi löytää avaruudesta merkkejä älykkäästä elämästä.

torstai 29. syyskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Avaruusolioita, pimeää ainetta ja gravitaatioaaltoja – nyt niiden etsintä on käynnistynyt toden teolla.

Maailman suurin teleskooppi FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) on juuri otettu käyttöön, ja sen tehtävänä on ratkaista joitakin maailmankaikkeuden suurimmista arvoituksista.

Teleskoopin ansiosta Kiinakin pääsee vihdoin tieteen eturintamaan tutkimaan oman galaksimme kaukaisimpia kolkkia. Teleskoopin valtava paraboliantenni pystyy tavoittamaan signaaleja tuhannen valovuoden päästä.

**>>Lue lisää myös Hubble-teleskoopin seuraajasta

Valtava vokkipannu

Teleskoopin rakennustyö oli jo sinänsä valtava urakka. Sen paraboliantenni sijoitettiin kalkkikivikallioiden väliin muodostuneeseen luonnolliseen syvennykseen Etelä-Kiinaan Guizhoun maakuntaan.

Jättimäisen vokkipannua muistuttavan antennin halkaisija on 500 metriä, eli se on siten lähes 200 metriä suurempi kuin maailman toiseksi suurin teleskooppi, Arecibon teleskooppi, joka sijaitsee Puerto Ricossa. FASTin antenni muodostuu 4 450 kolmikulmaisesta heijastavasta alumiinipaneelista.

Jokaista paneelia voidaan säätää erikseen niin, että se osoittaa tiettyyn kohtaan taivasta. Antennin sieppaamat signaalit rekisteröivä anturi roikkuu vaijereissa parabolin yläpuolella, ja sitä voidaan säätää niin, että teleskooppi kattaa vieläkin suuremman osan taivasta:**

Radioaallot voivat olla merkki elämästä

FAST havainnoi radioaaltoja, joita maailmankaikkeuden kohteet lähettävät. Ne voivat olla peräisin esimerkiksi pulsareista eli supernovaräjähdyksessä syntyneistä neutronitähdistä, jotka lähettävät säteilyä avaruuteen pulsseina.

Kiinalaistutkijat aikovat etsiä myös radioaaltoja, joissa esiintyy säännöllistä vaihtelua. Sellaiset aallot eivät luultavasti ole syntyneet luonnostaan vaan voivat olla merkki siitä, että jossain kaukana niitä tuottaa jokin älykäs laji.