Kaikkeuden kaukaisin kohde

Miten etäiset kohteet näkyvät nykyisillä teleskoopeilla?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tällä haavaa maailmankaikkeuden kaukaisin tunnettu kohde on galaksi, joka tunnetaan nimellä IR1916. Sen havainnoiminen olisi muuten mahdotonta, mutta siitä peräisin oleva valo on vahvistunut matkallaan avaruudessa niin sanotun gravitaatiolinssivaikutuksen ansiosta. IR1916 sijaitsee samassa suunnassa kuin galaksijoukko Abell 1835. Tämän galaksijoukon painovoima taittaa ja voimistaa IR1916:n valoa niin, että se voidaan havaita Maassa toimivilla teleskoopeilla. Sveitsiläis-ranskalainen tutkijaryhmä havaitsi galaksin keväällä 2004 Euroopan eteläisen observatorion ESO:n VLT-teleskoopin, Hubble- avaruusteleskoopin ja Havaijilla sijaitsevan Keck-teleskoopin kuvista. Valoa analysoimalla on saatu selville, että IR1916 sijaitsee noin 13 miljardin valovuoden päässä. IR1916 etäisyyden määrittämisessä on käytetty hyväksi valon punasiirtymää. Kun valo matkaa avaruudessa, sen aallonpituus pitenee samaa tahtia maailmankaikkeuden laajenemisen kanssa. IR1916:n alkujaan etupäässä ultravioletti valo on siirtynyt pitkällä matkallaan infrapuna-alueelle. IR1916 on muodostunut vain noin 500 miljoonaa vuotta maailmankaikkeuden syntymisen jälkeen ja kuuluu siten galaksien ensimmäiseen sukupolveen. Koska IR1916:n valo on ollut matkalla 13 miljardia vuotta, se nähdään jokseenkin sellaisena kuin se oli syntyessään. Tämä antaa tutkijoille mahdollisuuden nähdä maailman-kaikkeuden lapsuuteen. Nyt IR1916 voi näyttää erilaiselta tai se on ehkä joutunut toisen galaksin nielaisemaksi.