Hubble-teleskopet

Hubble tuo tietoa tähdistä

Hubble-teleskooppi on osoittautunut yhdeksi tähtitieteen tärkeimmistä välineistä. Sen ansiosta on tehty monia uraauurtavia havaintoja Aurinkokunnasta.

torstai 5. helmikuuta 2015

Hubble aloitti työnsä skandaalin varjossa

Nasa laukaisi Hubblen avaruuteen vuonna 1990. Varsin pian kuitenkin huomattiin, että teleskoopissa oli vikaa, sillä sen lähettämät kuvat olivat epäselviä ja huonolaatuisia. Kävi ilmi, että teleskoopin peili oli hiottu väärin. Asiasta kehkeytyi suuri skandaali.

Vuonna 1993 Nasa lähetti seitsemän astronauttia Hubblen luo korjaamaan peiliä, ja pian sen jälkeen teleskooppi alkoi lähettää kristallinkirkkaita kuvia.

Hubble näkee tähtien syntymän ja nuoret aurinkokunnat

Uudet terävät kuvat paljastivat, miten uusia tähtiä syntyy ja miten nuoret galaksit kehittyvät. Tähtitiede astui näin aimo harppauksen eteenpäin.

Nyt on jo tiedossa Hubblen seuraaja: vuonna 2018 avaruuteen laukaistaan James Webb -teleskooppi. Se lähetetään vielä kauemmas avaruuteen kuin Hubble ja se pystyy vastaanottamaan tietoja, joihin Hubblen tekniikka ei vielä ole riittänyt.

Lue lisää Hubble-teleskoopista