Hubble 1

Hubble täytti 25 vuotta

Nasan Hubble-avaruusteleskooppi on lähettänyt kuvia maailmankaikkeudesta Maahan jo 25 vuotta. Hubble on valottanut tähtien muodostumista, havainnut uusia galakseja ja selvittänyt kosmoksen iän.

perjantai 24. huhtikuuta 2015 teksti Karine Kirkebæk

Neljännesvuosisadan ajan Hubble on vanginnut peilillään kuvia, jotka ovat laajentaneet meidän ymmärtämystämme maailmankaikkeudesta.

Teleskoopin 25-vuotisjuhlavuonna on julkaistu uskomattomia kuvia, joissa hehkuvat syntyvät tähdet muistuttavat ilotulituksen taivaalle piirtämiä kuvioita.

Hubblen seuraaja valmistautuu

Vuonna 2018 Hubble siirtyy eläkkeelle, ja James Webb -teleskooppi pääsee muutaman vuoden viivästysten jälkeen aloittamaan uransa kosmoksen tapahtumien rekisteröijänä. Sen asemapaikka sijaitsee 1,5 miljoonan kilometrin päässä Maasta.

Lue lisää uudesta teleskoopista:

Hubblen tärkeimmät löydöt

Galaksien kehitys Vuonna 1995 Hubble otti kuvan pienestä pilvestä, jossa osoittautui olevan 3?000 galaksia. Niistä osa oli 10 miljardia vuotta vanhoja. Hubblen kurkistus näin syvälle avaruuteen auttoi ymmärtämään galaksien kehitystä.

Universumin laajeneminen Vuonna 2001 Hubble havaitsi 10 miljardia vuotta vanhan supernovan. Tarkkailemalla kuolleen tähden valoa avaruusteleskooppi löysi ensimmäistä kertaa todisteet siitä, että maailmankaikkeuden laajeneminen hidastui alkuräjähdyksen jälkeen mutta että se on sittemmin kiihtynyt.

Kosmoksen ikä Vuonna 1999 tähtitieteilijät mittasivat Hubblen avulla etäisyyden 18 kaukaiseen galaksiin. Kaukaisin niistä sijaitsi 65 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Mittaustulosten avulla tutkijat arvioivat, että maa