© ESO

ESPRESSO alkoi planeettajahdin

VLT-observatorion neljän suuren teleskoopin keräämää valoa kootaan yhteen maan alla kulkevan peilijärjestelmän avulla.

maanantai 7. toukokuuta 2018

Maailman tähtitieteilijät ovat saaneet uuden työkalun, kun Pohjois-Chilessä on otettu käyttöön uusi ESPRESSO-spektrografi.

Se on laite, jolla valo tai muu sähkömagneettinen säteily voidaan hajottaa spektriksi ja kuvata. ESPRESSO käsittelee VLT-observatorion neljän suuren teleskoopin havainnoimaa tähtien valoa.

Kussakin VLT:n neljästä tele­skoopista on 8,2 metriä leveä peili, mutta kun ESPRESSO kokoaa kaikkien teleskooppien keräämän valon, tulos on sama kuin 16-metrisellä peilillä. Koolla on merkitystä, sillä mitä suurempi peili on, sitä tarkempia kuvia teleskoopilla saadaan.

1/1000 millimetriä

Niin pieniä ovat pienimmät yksityiskohdat, jotka erottuvat kuvissa, kun VLT:n neljän teleskoopin kuvat käsitellään ESPRESSO-spektrografilla.

Näin ESPRESSO toimii

Ensimmäiset ESPRESSOlla tehdyt testit viittaavat siihen, että spektrografi antaa lisää lihaksia eksoplaneettajahtiin. Vieraita tähtiä kiertävät planeetat voivat paljastua, kun tähden valossa havaitaan säännöllisesti toistuvia muutoksia.

Jos tähteä kiertää planeetta, kiertolaisen massa saa tähden huojumaan, sillä tähti ja planeetta kiertävät yhteistä massakeskipistettä.

Siksi tähti liikahtaa välillä hituisen poispäin katsojasta ja sen valon aallonpituus kasvaa. Toisaalta valon aallonpituus lyhenee, kun tähti huojahtaa katsojaan päin. Tätä aallonpituuden vaihtelua ESPRESSO tarkkailee tähtitaivaalta.

Uusi spektrografi jatkaa La Silla -observatorion HARPS-spektrografin työtä. Myös La Silla sijaitsee Chilessä.

HARPS on ollut suuri menestys, mutta ESPRESSOlta odotetaan vielä enemmän, sillä se näkee tähtien valon vaihtelut ainakin 20 kertaa niin tarkasti kuin edeltäjänsä.

Lähde löytöretkelle universumiin

Keväällä taivaalla näkyy monia ilmiöitä, joita voit tarkkailla hyvällä kiikarilla. Jos haluat tiirailla taivaalle, voit nyt saada täydellisen aloituspaketin. Siinä on:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit myöhemmin tänä vuonna suunnata kiikarin vaikka Orionin tähdistöön ja tarkkailla Betelgeuzea – taivaan kirkkainta punaista ylijättiläistä. Se näkyy Mitilux-kiikarilla.