Tarkempi kuva maailmankaikkeudesta

WMAP-luotaimen mittaukset selvittivät viisi perusfaktaa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kuva maailmankaikkeuden menneisyydestä on taas hivenen verran kirkkaampi. Nasan kesäkuussa 2001 laukaiseman kosmista mikroaaltotaustasäteilyä kartoittavan WMAP-luotaimen (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) mittaustuloksista on nyt laadittu ensimmäinen raportti. Yli miljoonan kilometrin päässä Maasta kiertävän luotaimen mittaukset vahvistavat ns. inflaatioteorian, jonka mukaan maailmankaikkeus laajeni valtavalla nopeudella alkuräjähdystä seuranneen sekunnin murto-osan aikana. Lisäksi WMAP:n mittaukset osoittavat, että alkuräjähdys tapahtui 13,7 miljardia vuotta sitten. Aikaisemmat arviot liikkuivat 12 miljardin ja 18 miljardin vuoden välillä. Ensimmäiset tähdet syttyivät 200 miljoonaa vuotta maailmankaikkeuden synnyn jälkeen. Uudet mittaustulokset kertovat myös maailmankaikkeuden aineen koostumuksen. Kosminen mikroaaltotaustasäteily on jäännös ajalta, jolloin maailmankaikkeus oli 380 000 vuotta vanha ja aine jäähtynyt niin paljon, että avaruus alkoi muuttua läpinäkyväksi ja säteily pääsi liikkumaan vapaasti. Mittaamalla säteilyn äärimmäisen pieniä lämpötilanvaihteluja saadaan kuva siitä, miltä maailmankaikkeus näytti varhaislapsuudessaan.