Tähtitaivas jatkuvan muutoksen kourissa

Onko tähtitaivas muuttunut ajan mittaan? Ovatko esimerkiksi antiikin astronomiset kartat yhä käyttökelpoisia?

Tähtitaivas näyttää nykyään jokseenkin samalta kuin antiikin aikaan. Erot ovat niin pieniä, että voidaan hyvinkin sanoa, että esimerkiksi antiikin Kreikan tähtitieteilijät näkivät saman tähtitaivaan kuin nykyihmiset. Kreikkalaisten astronomien laatimat tähtikartat ovat siis yhä jokseenkin ajanmukaisia – myös siltä osin, että juuri he nimesivät aikoinaan koko joukon pohjoisen tähtitaivaan kohteita. Pitkällä aikavälillä tähtitaivas muuttuu kuitenkin myös silminnähtävästi. Brittiläinen tähtitieteilijä havaitsi jo vuonna 1718, että tähtitaivaan kolme kirkkainta tähteä oli siirtynyt antiikin ajoista. Nykyaikaisilla mittausmenetelmillä on pystytty selvittämään myös joidenkin tähtien keskinäisten etäisyyksien muutokset, joita on mahdotonta erottaa lyhyellä aikajänteellä paljain silmin. Muutosten näennäinen verkkaisuus johtuu siitä, että muut tähdet kuin Aurinko ovat kaukana. Mitä etäämpänä kohde on, sitä hitaammin se näyttää liikkuvan. Tähtitaivaalla on havaittavissa toinenkin muutosprosessi, joka tunnettiin jo antiikin aikaan. Kyseessä on taivaan navan – kohdan, jonka ympäri tähdet näyttävät kiertävän vuorokauden aikana – hidas siirtyminen. Muutos noudattaa 26 000 vuoden sykliä ja on otettava huomioon esimerkiksi tutkittaessa vanhojen rakennusten asemaa tähtiin nähden.