Tähtien raskaan sarjan kokoennätys

Maasta katsottuna Linnunradan eteläpäässä kiertää toisiaan kaksi tähteä, joiden rinnalla Aurinko on surkea tuikku. Kaksikosta toisen massa on 84 kertaa ja toisen 114 kertaa niin suuri kuin Auringon. Montrealin yliopiston tähtitieteilijöiden löytämä kaksoistähtijärjestelmä on saanut nimen A1. A1:n osapuolet ovat suurimpia tähtiä, mitä tähän mennessä on havaittu. Ne ovat myös varsin nuoria, noin miljoonan vuoden ikäisiä – ja tuskin loistavat enää kauan. Todennäköisesti ne sammuvat 2–3 miljoonan vuoden kuluttua. Auringon kokoiset tähdet elävät miljardeja vuosia. 5–10 prosenttia tähdistä on poikkeuksellisen kookkaita. Niitä havaitaan harvoin, ilmeisesti juuri siksi, että ne sammuvat suhteellisen nuorina.