Tähdenlentoparvi

12. huhtikuuta 2018 taivaalla näkyy useita tähdenlentoja.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Tuntemattoman komeetan rippeet valaisevat taivaan

Vihreät, punaiset ja siniset tähdenlennot kiitävät yötaivaalla, kun Maa huhtikuussa kulkee vieraan komeetan jäännösten halki. Siispä lämmintä vaatetta ylle ja kosmista ilotulitusta ihailemaan!

tiistai 10. huhtikuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Illalla 12. huhtikuuta voit nähdä vuosittain taivaalle ilmestyvän Virginidien meteoriparven kirkkaita tähdenlentoja. Koska Maa ohittaa parven vain muutama päivä ennen uuttakuuta, Kuun valo ei peitä näkyvistä himmeitäkään tähdenlentoja.

Tähdenlennot syntyvät 50–100 kilometrin korkeudessa, kun meteoroidit osuvat Maan ilmakehään ja palavat siellä. Meteoroidit ovat yleensä hiekanjyvien tai pikkukivien kokoisia.

Tähdenlentojen väri riippuu meteoroidin ja ilmakehän sisältämistä aineista. Monet ovat vihreitä ilmakehän sisältämän hapen vuoksi.

Virginidien maksimi osuu huhtikuun 12. päiväksi. Silloin tähdenlentoja näkyy noin kymmenen tunnissa, mutta niitä on mahdollista nähdä satunnaisesti 7.–18. huhtikuuta. Vihreän lisäksi ne voivat olla punaisia, keltaisia tai sinisiä.

Toimi näin

• Odota tunti auringonlaskusta, jotta ilta ehtii pimetä kunnolla. Näet tähdenlennot parhaiten paikasta, jossa ei ole häiritsevää keinovaloa. Anna silmiesi ensin tottua pimeään.

• Värikkäät tähdenlennot valtaavat koko taivaan. Niiden radat näyttävät lähtevän yhdestä ja samasta pisteestä keskeltä Neitsyen eli Virgon tähdistöä, joka sijaitsee noin 30 astetta horisontin yläpuolella etelässä.

• Tähdenlentojen tarkkailuun et tarvitse kiikaria etkä kaukoputkea. Pukeudu vain lämpimästi ja asetu mukavaan tuoliin nauttimaan valoshow’sta.

Komeetta

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

TIESITKÖ?

Meteoriparvet ovat peräisin komeetoista ja asteroideista, jotka joskus ovat kulkeneet Maan radan halki.

Tutkijat eivät vielä ole pystyneet selvittämään, mistä taivaankappaleesta Virginidit ovat lähtöisin, mutta ilmeisesti kyseessä on komeetta.

Suuntaa katseesi universumiin

Virginidit on vain yksi niistä kohteista, joita voit ihailla yötaivaalla tänä keväänä.

Jos sait kipinän ja haluat jatkaa tähtitaivaan tarkkailua, sinulla on mahdollisuus saada täydelllinen taivaan tarkkailijan aloituspaketti, johon kuuluu:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi suunnata kiikarin kohti Joutsenen tähdistöä, jossa kaksi tähteä törmää toisiinsa ja räjähtää punaisena novana noin vuonna 2022. Voit tarkkailla ilmiötä Mitlux-kiikarilla.