Tähdenlennot – opas vuoden upeimpiin meteoriparviin

Jos rakastat tähdenlentoja ja nautit siitä, että saat viettää puoli yötä ulkosalla katse kohti taivaan näytelmiä, niin tässä on sinulle opas koko vuoden upeimpiin tähdenlentoihin. Meteoriparvien esiintymiset on koottu käteväksi oppaaksi, jonka voit joko merkitä selaimeesi tai tulostaa.

torstai 9. marraskuuta 2017 teksti Jakob Priess

Geminidien ylenpalttisesta ilotulituksesta Tauridien pitkiin häntiin ja Perseidien katsojaystävälliseen loppukesän show'hun.

Tähdenlennot ovat upeita. Kun seuraat henkeä pidättäen taivaalla kiitävää meteoria, joka palaa Maan ilmakehässä, sinut valtaa mystinen tunne, joka muistuttaa sinua siitä, että olet pieni osa äärettömän suurta maailmankaikkeutta.

Jos sinusta on mukavaa maata elokuisena yönä tähtitaivaan alla kaukana kaupunkien valoista ja nauttia tähdenlennoista, niin tämä Tähdenlentokalenteri on tehty juuri sinulle.

Älä anna tärkeimpien tiedeuutisten mennä ohi – tilaa Tieteen Kuvalehden UUTISKIRJE suoraan sähköpostiisi

Tältä sivulla löydät aina päivitetyt tiedot vuoden suurimmista tähdenlennoista. Oppaasta selviää, minä päivänä tähdenlentojen näkemiselle on parhaat mahdollisuudet.

Voit tulostaa oppaan tai tehdä siitä kirjanmerkin selaimeesi, niin pääset aina kätevästi tarkistamaan asioita.

Hauskoja hetkiä – nähdään tähtitaivaan alla!

Tähdenlentokalenteri 2017

Tauridit / Pohjoinen haara

Aktiivisuusjakso: 20. lokakuuta – 10. joulukuuta

Maksimi: 12.–14. marraskuuta

Voimakkuus: 5–15 tähdenlentoa tunnissa

Pohjoisen haaran Taurideita leimaavat eteläisen haaran tavoin erittäin kirkkaat tähdenlennot, jotka viipyvät taivaalla pitkään ja jotka jättävät jälkeensä pitkän hännän. Tauridit tulevat Härän tähdistöstä, mutta monet tähdenlennot tulevat muualta, joten paras tapa tarkkailla meteoriparvea on katsella taivasta laajasti.

Tauridit eli kappaleet, joita komeetta Encke jättää jälkeensä, ovat tavallista suurempia. Tästä syystä tähdenlennot ovat näyttäviä ja meteoreille syntyy pitkä häntä. Tähtitieteilijöiden käsityksen mukaan meteoriitteja eli maanpinnalle päässeitä meteoreja löytyy Tauridien jälkeen tavallista suuremmalla todennäköisyydellä.

Alkulähde: Encken komeetta

Leonidit

Aktiivisuusjakso: 6.–30. marraskuuta

Maksimi: 17. marraskuuta

Voimakkuus: 15 tähdenlentoa tunnissa

Leonidit voivat luoda taivaalle kaikkein suurimmat valoshow't. Meteoriparvi voi tuottaa jopa 50 000 tähdenlentoa tunnissa. Valitettavasti seuraavaa mittavaa meteorimyrskyä odotetaan vasta vuonna 2099.

Yleensä Leonidien aikaan nähdään 12–20 tähdenlentoa tunnissa. Niistä suurin osa tulee Leijonan tähdistöstä.

Alkulähde: Tempel-Tuttlen komeetta

Geminidit

Aktiivisuusjakso: 4.–17. joulukuuta

Maksimi: 14. joulukuuta

Voimakkuus: 120 tähdenlentoa tunnissa

Vuoden voimakkain meteoriparvi on Geminidit. Se on myös yksi harvoista meteoriparvista, joiden tähdenlennot näkyvät ennen puoltayötä.

Geminidien meteorit ovat erittäin pieniä, ja ne tunkeutuvat Maan ilmakehään Kaksosten tähdistön suunnalta suhteellisen alhaisella nopeudella.

Siksi Geminidien tuottamat tähdenlennot loistavat voimakkaasti vain hetken ja niiden jättämät hännät ovat lyhyitä. Tähdenlentojen määrä sen sijaan kasvaa vuosi vuodelta.

Lukuisten kirkkaiden tähdenlentojen ansiosta Geminidit ovat jokaisen tähtiharrastajan lempiparvi.

Alkulähde: Asteroidi 3200 Phaeton

Ursidit

Aktiivisuusjakso: 17.–26. joulukuuta

Maksimi: 22. joulukuuta

Voimakkuus: 10–15 tähdenlentoa tunnissa

Ursidit jäävät monelta huomaamatta, koska ne näkyvät joulun aikaan. Lisäksi Geminidien jälkeen ne näyttävät kovin vaisuilta.

Jos satut liikkumaan ulkona varhain aamulla parven maksimin aikaan, voit hyvällä säällä nähdä 15 tai jopa 20 tähdenlentoa tunnissa.

Ursidien tähdenlennot ovat varsin himmeitä ja niillä on lyhyt häntä. Ne tuntuvat tulevan joka suunnasta. Pilvinen sää pilaa helposti elämyksen.

Alkulähde: Komeetta 8P/Tuttle

Tähdenlentokalenteri 2018

Kvadrantidit

Aktiivisuusjakso: 28. joulukuuta 2017 – 12. tammikuuta 2018

Maksimi: 3. tammikuuta

Voimakkuus: 110 tähdenlentoa tunnissa

Kvadrantidit eli Bootidit voisivat olla vuoden suurimpia ja näyttävimpiä tähdenlentoelämyksiä. Tähän asti olosuhteet ovat kuitenkin useimmiten pilanneet show’n.

Ensinnäkin Kvadrantidit näkyvät vain hyvin lyhyen ajan, maksimipäivänäkin vain kuusi tuntia. Toisekseen tammikuussa sää on lähes aina huonoin mahdollinen eli taivas on pilvessä.

Jos kuitenkin onnistut bongaamaan parven parhaaseen aikaan eli tammikuun 3. päivän vastaisena yönä ja pilvet ymmärtävät pysyä poissa, näky on mahtava: taivaan poikki kulkee jopa 110 tähdenlentoa. Joukossa on sekä pieniä pilkahduksia että loistavia tulipalloja, jotka vetävät perässään pitkiä pyrstöjä.

Kvadrantidit eli Bootidit lähtevät liikkeelle Karhunvartijan tähdistöstä. Tähdistön nimi on latinaksi ja englanniksi Bootes, ja tähdenlentoparven nimi on johdettu siitä.

Jos Karhunvartija ei tahdo löytyä tähtitaivaalta, voit ottaa avuksi tutumman Otavan. Seuraamalla suoraan sen kauhanvartta löydät kirkkaana loistavan Arcturus-tähden. Arcturus on Karhunvartijan kirkkain tähti.

Alkulähde: Asteroidi 2003 EH1

Näin löydät Karhunvartijan tähdistön, "Bootes", Otavan "Big Dipper" avulla.

© Astronomy Trek

Lyridit

Aktiivisuusjakso: 14.–30. huhtikuuta

Maksimi: 20.–24. huhtikuuta

Voimakkuus: 18-20 tähdenlentoa tunnissa

Lyridit eivät ole tähtitaivaan kirkkain tai tihein parvi eivätkä niiden hännätkään ole poikkeuksellisen pitkiä tai kestäviä.

Sen sijaan Lyridit ovat yksi niistä harvoista meteoriparvista, jotka ovat näkyvissä tasaisesti koko maksiminsa ajan. Siksi ne on suhteellinen helppo havaita, jos yötaivas vain on kirkas.

Kvadrantidien ja muutaman muun tähdenlentoparven tavoin Lyridit näkyvät parhaiten aamuyön tunteina ja etenkin juuri ennen auringonnousua. Silloin Lyridit lentävät korkealla taivaalla.

Lyridit näyttävät tulevan Lyyran tähdistön suunnalta. Se on pienehkö tähdistö, jonka kirkkain tähti on Vega. Vega on yksi yötaivaan valovoimaisimmista tähdistä.

Alkulähde: Thatcherin komeetta

Löydät Lyyran, kun paikannat ensin Otavan, "Big Dipper", ja sen jälkeen Otavan varressa olevan Vegan. Vega on pohjoisen taivaan toiseksi kirkkain tähti. Se kuuluu Lyyran tähdistöön.

© Astronomy Trek

Eta-akvaridit

Aktiivisuusjakso: 19. huhtikuuta – 28. toukokuuta

Maksimi: 3. - 9. toukokuuta

Voimakkuus: 30 tähdenlentoa tunnissa

Eta-akvaridit tuovat päiväntasaajan eteläpuolella näkyvälle taivaalle parhaimmillaan 40–60 tähdenlentoa tunnissa. Pohjoisella pallonpuoliskolla näkyvissä on runsaimmillaan 30 tähdenlentoa tunnissa.

Eta-akvaridit ovat yksi helpoimmin havaittavista meteoriparvista. Sen maksimi kestää yli viikon, ja sen tähdenlennot ovat pitkäkestoisia ja pitkähäntäisiä.

Akvaridit-nimi viittaa eteläisellä taivaalla sijaitsevaan Vesimiehen tähdistöön, jonka suunnasta tähdenlennot näyttävät tulevan. Niitä kannattaa tähyillä muutama tunti ennen aamunkoittoa.

Alkulähde: Halleyn komeetta

Alfa-capricornidit

Aktiivisuusjakso: 3. heinäkuuta –15. elokuuta

Maksimi: 29.– 31. heinäkuuta

Voimakkuus: 5 tähdenlentoa tunnissa

Kesti melko kauan, ennen kuin Alfa-capricornidit edes hyväksyttiin meteoriparveksi. Esimerkiksi vuonna 1948 julkaistussa virallisesti hyväksyttyjen tähdenlentoparvien luettelossa niitä ei mainita.

Nykyään Alfa-capricornidit ovat päässeet tunnustettujen meteoriparvien joukkoon, ja niillä onkin ominaisuuksia, joilla kaikilla muilla meteoreilla suinkaan ei ole: ne näkyvät yötaivaalla kirkkaina tulipalloina.

Alfa-capricornidit ovat harvalukuinen mutta sitäkin kirkkaampi tähdenlentoparvi. Niillä ei ole pitkiä häntiä perässään, mutta jo valovoimallaan ne luovat show’n, jonka nähdäkseen kannattaa uhrata vähän yöuniaan.

Alfa-capricornideja kannattaa etsiä Kauriin tähdistön suunnalta eteläiseltä taivaalta.

Alkulähde: 169P/NEAT-komeetta

Delta-akvaridit

Aktiivisuusjakso: 12. heinäkuuta – 23. elokuuta

Maksimi: 29 –31. heinäkuuta

Voimakkuus: 25 tähdenlentoa tunnissa

Delta-akvaridien bongaaminen riippuu pohjoisella pallonpuoliskolla sään oikuista.

Delta-akvaridit osuvat ilmakehään meidän leveysasteiltamme katsottuna etelässä hieman horisontin yläpuolella. Siksi niiden erottaminen vaatii kirkasta säätä. Havainnointia hankaloittaa sekin, että Delta-akvaridit eivät ole kovin kirkkaita.

Jos sää sattuu olemaan kirkas, tarjoutuu kolmen aikaan aamuyöstä runsaslukuinen tähdenlentoparvi. Näytös toistuu kolmena yönä peräkkäin. Sitäkin näyttävämpi show on luvassa kahden viikon päästä, kun Perseidit valtaavat näyttämön.

Alkulähde: Ei tiedetä varmasti, mutta yleisin arvio on 96P/Machholz-komeetta.

Perseidit

Aktiivisuusjakso: 17. heinäkuuta – 24. elokuuta

Maksimi: 11.–13. elokuuta

Voimakkuus: 80–120 tähdenlentoa tunnissa

Pohjoisen pallonpuoliskon kiistattomasti komein tähdenlentoparvi on Perseidit. Sillä on myös suurin yleisö, sillä sen käynti osuu vuoden lämpimimpään aikaan, jolloin yöt ovat kuitenkin jo sopivan pimeitä, ja maksimijakso kestää kolme päivää.

Perseidit ovat myös yksi runsaslukuisimmista meteoriparvista. Tunnissa voi odottaa näkevänsä noin 80 tähdenlentoa, mutta parhaina vuosina niitä on ollut jopa 200.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Perseidien valoshow on niin hieno, että moni viettää elokuisia öitä niska kenossa tähyillen Perseuksen tähdistön suuntaan pohjoiselle taivaalle.

Näytökseen kannattaa tulla hyvissä ajoin, sillä on hyvä antaa ensin silmien tottua pimeään. Silloin silmät erottavat myös parven pienet tähdenlennot, joita voi olla 2–3 minuutissa. Valoshow jatkuu koko yön. Sitä on mukava seurata puutarhatuolissa loikoillen ja vaikka pientä evästä nauttien.

Alkulähde: Swiftin-Tuttlen komeetta

Orionidit

Aktiivisuusjakso: 2. lokakuuta – 7. marraskuuta

Maksimi: 20.–22. lokakuuta

Voimakkuus: 20 tähden lentoa tunnissa

Orionidit ovat upeimpia meteoriparvia, jonka tähdenlennot kestävät pitkään ja jättävät taakseen pitkän hännän.

Orionidit törmäävät Maan ilmakehään melkein suoraan, joten meteorien nopeus on huimat 66 kilometriä tunnissa.

Nopeus aiheuttaa sen, että Orionidit liikkuvat niin kovalla vauhdilla, että tähdenlennot ehtivät kulkea pitkän matkan ennen sammumistaan.

Siksi Orionidien meteorisade on helppo havaita. Usein näyttää siltä kuin tähdenlennot jatkuisivat koko taivaan halki.

Orionidit lähtevät Orionin tähdistöstä. Tähdenlentojen nopeuden ja pitkän hännän vuoksi sinun ei kuitenkaan kannata keskittyä taivaalla vain yhteen kohtaan, sillä silloin missaat monta upeaa tähdenlentoa.

Kun asetut selällesi ja tarkastelet taivasta laajalti, niin voit nauttia näytelmästä eniten.

Alkulähde: Halleyn komeetta

Geminidit

Aktiivisuusjakso: 4.–17. joulukuuta

Maksimi: 14. joulukuuta

Voimakkuus: 120 tähdenlentoa tunnissa

Vuoden voimakkain meteoriparvi on Geminidit. Se on myös yksi niistä harvoista meteoriparvista, joiden tähdenlennot näkyvät ennen puoltayötä.

Geminidien meteorit ovat erittäin pieniä ja ne tunkeutuvat Maan ilmakehään Kaksosten tähdistön suunnalta suhteellisen alhaisella nopeudella.

Siksi Geminidien tuottamat tähdenlennot loistavat voimakkaasti vain hetken ja niiden jättämät hännät ovat lyhyitä. Tähdenlentojen määrä sen sijaan kasvaa vuosi vuodelta.

Alkulähde: Asteroidi 3200 Phaeton

Ursidit

Aktiivisuusjakso: 17.–26. joulukuuta

Maksimi: 21. –23. joulukuuta

Maksimi: 22. joulukuuta

Voimakkuus: 10–15 tähdenlentoa tunnissa

Ursidien tähdenlennot ovat varsin himmeitä ja niillä on lyhyt häntä. Ne tuntuvat tulevan joka suunnasta. Pilvinen sää pilaa helposti elämyksen.

Alkulähde: Komeetta 8P/Tuttle