Kaasusumuun syntyy kuplia

Astrofyysikot ovat koostaneet 3D-kuvan, jossa näkyy supernovajäänteen kuusi poretta muistuttavaa onteloa. Lue selitys ilmiöön tästä.

perjantai 8. toukokuuta 2015

Tutkijat havaitsivat kuplia supernovajäänteessä

Supernovajäänne Cassiopeia A sisältää kuusi poretta muistuttavaa onteloa. Asia ilmenee kanadalaistaustaisen astronomin Dan Milisavljevicin siitä luomasta kolmiulotteisesta kuvasta.

Taustatutkimuksessa mitattiin supernovaräjähdyksestä peräisin olevaa sähkömagneettista säteilyä ja etsittiin valoa lähettäviä aineita. Jokaisella atomilla ja molekyylillä on sille ominainen spektri.

Lisäksi niin sanotun lähi-infrapunaspektroskopian avulla määritettiin yksittäisten osien keskinäinen liike.

Supernova sisältää nikkelin radioaktiivista isotooppia

Kuplat voivat johtua supernovissa yleisestä nikkelin radioaktiivisesta isotoopista 56. Kun nikkeli hajoaa raudaksi, vapautuu runsaasti energiaa. Liikkuessaan muun aineen läpi nikkeli syrjäyttää sitä ja saa aikaan kuplia.

Napsauta kuvaa, niin pääset tutkimaan Cassiopeia A:sta luotua kolmiulotteista kuvaa. Cassiopeia A on supernovaräjähdyksen jäänne.

Keinotekoinen supernova