Munanmuotoinen tähti loistaa sinertävänä
Tähti

Näet Vegan taivaalla Auringon laskiessa.

© SHUTTERSTOCK

Sinertävä munanmuotoinen tähti loistaa iltayöstä

Yötaivaan toiseksi kirkkain tähti pyörii niin vinhasti, että se on litistynyt soikeaksi. Koska sinihohtoisen Vegan voi erottaa taivaalta jo Auringon laskiessa, sen nähdäkseen ei tarvitse valvoa myöhään.

maanantai 30. huhtikuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Vega on pohjoisen tähtitaivaan toiseksi kirkkain tähti ja viidenneksi kirkkain kaikista tähdistä. Vegan sinisenvalkea hohde johtuu siitä, että se on noin 9 300-asteisena huomattavasti 5 500-asteista Aurinkoa kuumempi.

Vega ilmestyy iltaisin taivaalle ensimmäisten tähtien joukossa. Se loistaa niin voimakkaasti, että se näkyy jo ennen kuin Aurinko laskee horisontin alapuolelle.

Vega muodostaa niin sanotun Kesäkolmion yhdessä Joutsenen tähdistön Denebin ja Kotkan Altairin kanssa. Kaikki kolme tähteä kuuluvat kesätaivaan kirkkaimpiin.

TOIMI NÄIN

• Toukokuun alkupuolella voit tarkkailla Vegaa sen ollessa noin 25 astetta koillisen horisontin yläpuolella juuri auringonlaskun aikaan. Yön kuluessa se liikkuu kohti itää ja nousee korkeammalle.

• Vegan valo on niin voimakas, että näet sen jopa paikasta, jossa on keinovaloa. Silloin tosin voi olla vaikeaa samanaikaisesti tarkkailla muuta Linnunrataa.

• Jos haluat ottaa kuvia, valitse laaja kuvakulma ja aseta kamerasi viistoon ylöspäin, jotta saat kuvaan sekä etualan maiseman että tähdet. Välttääksesi tärinää käytä jalustaa ja itselaukaisinta ja valota noin 30 sekuntia.