Kassiopeia

Kappa Cassiopeiaen tähtituulien ja tähtienvälisen kaasun törmäyksistä syntyy punainen kaareva iskuaalto.

© NASA/JPL-Caltech

Ripeä tähti valaisee Kassiopeian planeetat

Viidestä Kassiopeian kirkkaasta tähdestä muodostuu iso W-kuvio, jonka avulla tähdistö on helppo löytää kesäkuisena yönä. Kuvio johdattaa katseen myös alueelle, jolla kiertää paljon eksoplaneettoja. Ne sijaitsevat suhteellisen lähellä Maata, ja joillakin niistä saattaa olla kaasukehä.

tiistai 5. kesäkuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Tyko Brahe havaitsi supernovan Kassiopeian tähdistössä vuonna 1572. Se oli lähtölaukaus nykyaikaiselle tähtitieteelle, jonka välineillä sittemmin on havaittu, että 14:ää Kassiopeian tähdistä kiertää vähintään yksi eksoplaneetta.

Esimerkiksi tähteä HD 219134 kiertää ainakin neljä planeettaa. Niistä HD 219134 b on massaltaan 4,5 kertaa Maan kokoinen kiviplaneetta, jonka kiertoaika on kolme vuorokautta ja joka sijaitsee vain 21 valovuoden päässä meistä.

Planeetta on erityisen kiinnostava, koska se Maasta katsottuna kulkee emotähtensä editse ja siitä on siksi helppo tehdä havaintoja. Oletettavasti sillä on kaasukehä.

Tähti on poistumassa Linnunradasta

Tähdistöön kuuluu myös Kappa Cassiopeiae -tähti, sininen superjättiläinen, jonka läpimitta on Aurinkoon verrattuna 33-kertainen ja kirkkaus 300 000-kertainen.

Sen suhteellinen nopeus naapuritähtiin nähden on 4 000 000 km/h, jolla vauhdilla se on poistumassa Linnunradasta.

Kun sen tähtituulien hiukkaset törmäävät tähtienväliseen kaasuun, kasautuu ainetta iskuaalloksi, joka avaruusteleskoopissa näkyy 12 valovuotta pitkänä ja 1,8 valovuotta leveänä punaisena kaarena.

Lähde löytöretkelle universumiin

Kassiopeian nopeat tähdet ja Maata muistuttavat planeetat ovat vain yksi kohteista, joita voit tarkkailla yötaivaalla.

Taivaalla näkyy monia ilmiöitä, joita voit katsella hyvällä kiikarilla. Jos haluat tiirailla taivaalle, voit nyt saada täydellisen aloituspaketin. Siinä on:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit myöhemmin tänä vuonna suunnata kiikarin vaikka Orionin tähdistöön ja tarkkailla Betelgeuzea – taivaan kirkkainta punaista ylijättiläistä. Se näkyy Mitilux-kiikarilla.

Toimi näin

• Kesäkuussa Kassiopeian tähdistö näkyy pohjoiskoillisessa 20–25 asteen korkeudella horisontista. Valoisana kesäyönä voit tarkkailla sitä parhaiten keskiyön jälkeisen tunnin aikana.

• Kassiopeiaa on parasta tarkkailla paljain silmin. Se täyttää taivaasta niin suuren alueen, että koko tähdistö ei kuitenkaan näy kerralla kiikarin läpi. Sen sijaan se on oivallinen kuvauskohde.

• Kuvaamiseen kannattaa käyttää jalustaa ja laajakulmaobjektiivia. 14-millimetrisellä objektiivilla, f/2,8-aukolla ja noin 15 sekunnin valotusajalla saat Kassiopeiasta hienoja kuvia.

Jättitähti kieltäytyy kuolemasta

Yksi Kassiopeian tähdistön tähti räjähti supernovana vuonna 1572. Räjähdys näkyi taivaalla monen vuoden ajan. Supernovaräjähdys tappoi tähden.

Aina tähti ei kuitenkaan kuole, vaikka se räjähtäisikin supernovana. Äskettäin löydetty jättimäinen tähti on räjähtänyt ainakin viisi kertaa viimeksi kuluneiden neljän vuoden aikana.

Tieteen Kuvalehden numerosta 11 voit lukea lisää tähdestä, joka ei halua kuolla.