Miten yleisiä kaksoistähdet ovat?

Todelliset kaksoistähdet eli tähdet, joissa kaksi tähteä kiertää yhteisen painopisteen ympäri ellipsiradalla, ovat erittäin ylei-siä. Linnunradan tähdistä noin puolet on kaksoistähtiä, ja esimerkiksi taivaan kirkkain tähti, Sirius, on kaksoistähti. Arvioidaan, että ainakin puolet niistä maailmankaikkeuden kappaleista, joita kutsutaan tähdiksi, ovat joko kaksoistähtiä tai moninkertaisia tähtiä. Jos tähdet taas näkyvät vain sattumalta samassa suunnassa, mutta ovat eri etäisyyksillä, kysymys on optisista kaksoistähdistä. Kaksoistähtien yleisyys johtuu tähtien syntytavasta. Tähtiä syntyy, kun tähtienväliset pilvet supistuvat painovoiman vaikutuksesta. Supistumisen seurauksena myös pyörimisliike lisääntyy, jolloin osa massasta irtautuu. Irronneista kimpaleista muodostuu joko planeettoja tai kaksois- tai moninkertaisia tähtiä. Usein moninkertaisissa tähdissä on kyse siitä, että kaksi lähekkäistä kaksoistähteä kiertää toisiaan. Muun muassa Kaksosten tähdistön Castorissa on kaikkiaan kuusi jäsentä. Kun kaksois- tai moninkertaisen tähden osat kiertävät toisiaan, yksi tähti voi säännöllisesti kulkea toisen edestä, jolloin Maasta katsottuna järjestelmän kirkkaus näyttää muuttuvan.