Neutron star

Milloin ja miten neutronitähti kuolee?

Neutronitähti kuolee vain, jos sillä on erittäin huono onni.

maanantai 30. toukokuuta 2011

Neutronitähti ei välttämättä kuole milloinkaan, mutta se voi päätyä mustaan aukkoon. Neutronitähti on kuolleen tähden jäännös. Siinä aine on pakkautunut niin tiheään, että atomitkin ovat romahtaneet ja niistä on tullut neutroneja. Normaalisti neutroni on toinen atomiytimen perushiukkasista protonin ohella.

Neutronitähti syntyy, kun suuri ja raskas tähti elinkaarensa päätteeksi räjähtää supernovana. Räjähdyksessä tähden ulko-osat paiskautuvat avaruuteen ja jäljelle jää hyvin tiivis neutroniydin. Sen massa on 1,5–2 kertaa Auringon massa, mutta sen läpimitta on vain 10–15 kilometriä. Lusikallinen tällaista ainetta painaa satoja miljoonia tonneja.

Neutronitähti pyörii akselinsa ympäri satoja kertoja sekunnissa, ja sillä on voimakas magneettikenttä, joka vetää puoleensa sähköisesti varautuneita hiukkasia ympäröivistä kaasupilvistä. Pyöriessään se lähettää sykäyksittäistä säteilyä. Nopeasti pyörivistä neutronitähdistä käytetään myös termiä pulsari, joka on lyhenne englannin sanoista pulsating star eli sykkivä tähti. Vähitellen pyöriminen hidastuu, säteily heikkenee ja jäljelle jää kylmä ydin. Loppuvaiheessa neutronitähteä ei voi havaita Maasta käsin, koska se ei säteile.

Joskus kaksi neutronitähteä päätyy kiertämään toisiaan. Jos niiden etäisyys on pieni, kiertoradat eivät pysy vakaina, vaan tähdet joutuvat lopulta törmäyskurssille. Tutkijat uskovat, että kun neutronitähdet törmäävät, syntyy musta aukko, johon tähdet katoavat.