Star of Bethlehem

Mikä oli Betlehemin tähti?

Itämaan tietäjien kerrotaan seuranneen kirkasta tähteä. Löytyykö asialle selitys tähtitieteestä vai onko tarina joulun tähdestä sepitetty?

tiistai 30. marraskuuta 2010 teksti Lars Thomas

Matteuksen evankeliumin mukaan aamutaivaalla loistanut kirkas tähti kertoi itämaan tietäjille uuden kuninkaan syntyneen ja opasti heidät Betlehemiin Jeesus-lapsen luokse. Kyseessä saattaa olla legenda, jolla on selitetty kansalle kristinuskon syntyä. Jos joulun tähti kuitenkin oli todellinen tähtitieteellinen tapahtuma, mikä se sitten voisi olla?

Betlehemin tähdeksi on ehdotettu monia ilmiöitä, mutta mikään niistä ei täysin sovi Jeesuksen syntymän oletettuun ajankohtaan.

Yksi mahdollisuus on pyrstötähti eli komeetta. Kiinalaiset tähtitieteilijät havaitsivat vuonna 12 eaa. kirkkaan komeetan, joka sittemmin on tunnistettu Halleyn komeetaksi. Myös muista komeetoista on havaintoja vuosilta 10–5 eaa.

Toinen mahdollisuus on nova tai supernova. Ne ovat räjähtäviä tähtiä, jotka ilmestyvät yhtäkkiä ja loistavat jonkin aikaa voimakkaasti. Kiinalaiset ja korealaiset tähtitieteilijät havaitsivat novan, tai mahdollisesti supernovan, vuonna 5 tai 4 eaa. Se loisti taivaalla peräti 70 päivän ajan ja erottui hyvin myös päiväsaikaan. Supernova ei kuitenkaan liiku taivaalla, joten se ei olisi voinut näyttää tietä Jeesuksen luo niin kuin Raamatussa kerrotaan.

Kolmas mahdollisuus on planeettakonjunktio, joka tarkoittaa kahden tai useamman planeetan näkymistä samassa suunnassa Maasta katsottuna. Tällöin ne näyttävät yhdistyvän yhdeksi kirkkaaksi kappaleeksi. Yksi perinteisistä Betlehemin tähden selityksistä on ollut Jupiterin ja Saturnuksen niin sanottu Suuri konjunktio, jossa ne kohtasivat toisensa kolme kertaa peräkkäin. Tämä tapahtui kuitenkin jo vuonna 7 eaa.

Betlehemin tähden on myös esitetty liittyvän Venuksen ja Jupiterin vuosina 3–2 eaa. tapahtuneisiin konjunktioihin. Ne sijoittuisivat jo lähelle Jeesuksen oletettua syntymävuotta, josta tosin vallitsee erilaisia käsityksiä.

Tähti on myös saattanut olla paikallinen tähtitieteellinen ilmiö, joka oli näkyvissä vain Lähi-idässä ja itämaan tietäjien kotiseuduilla. Betlehemin tähden historia jäänee lopultakin olettamusten varaan.

Joululahjatarjous

Etsitkö erilaista ja hyödyllistä joululahjaa lapsille, isälle tai appiukolle?

Tieteen Kuvalehti on hyvä vaihtoehto.

Lahjan saaja saa 7 numeroa Tieteen Kuvalehteä, jotka maksavat sinulle 40 euroa. 12 numeron lahjatilaus maksaa 69 euroa. Joululahjatarjouksessa myös lahjan antaja saa lahjan. Voit valita joko Erik Baggerin suunnitteleman leipäkorin tai BBC:n dvd-boksin.

Tieteen Kuvalehden joululahjatilaus 7 numeroa