Joutsenen tähdistöön kuuluu muun muassa Cirrus-sumu, joka on supernovajäänne.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Katso taivaalle: Joutsenen tähdistössä piilee kaasusumuja ja kaksoistähtiä

Supernovajäänteitä, kaksoistähtiä ja valtavia kaasusumuja – Joutsenen tähdistöstä löytyvät nämä kaikki.

torstai 25. toukokuuta 2017 teksti Jesper Grønne

Pohjoisella pallonpuoliskolla Joutsen on selvimmin erottuvia tähdistöjä.

Katso kohti itää ja etsi kirkas Deneb-tähti – se johdattaa sinut näkemään kaikkeuden upeimpiin kuuluvia ilmiöitä.

Uudenkuun aikaan toukokuun 25. päivän vaiheilla on Etelä-Suomessa mainio tilaisuus tarkkailla Joutsenen tähdistöä.

Vety maalaa tähtitaivaan punaiseksi

Kuun valo ei häiritse, ja iltahämärä pimenee puoleenyöhön mennessä. Suuntaa kiikarisi kohti Linnunradan hohtavaa vyötä idän suunnalla. Voit ihailla näkymiä aamunkoittoon asti.

Uloimpana Joutsenen oikeassa ”siivessä” on kaksoistähti Mu Cygni (μ Cygni), ja saman siiven keskellä on 5 000 vuotta vanhan supernovan jäänne – Cirrus- sumu.

>> Vain vähän paikkoja jäljellä: Älä jää paitsi näystä, joka tallentuu verkkokalvollesi pysyvästi. Varaa paikkasi heti.

Vaikuttavimpia ovat kuitenkin Joutsenen ”ruumiiseen” kuuluvat laajat kaasusumut. Pohjois-Amerikka- ja Pelikaani sumu koostuvat vedystä ja värjäävät öisen tähtitaivaan punaiseksi.

Kosminen säteily punertaa sumut

Kaasusumujen välissä leijuva pölypilvi saa ne näyttämään erillisiltä.

Joutsenen kaksi suurta kaasusumua on nimetty ulkomuotonsa mukaan: Pohjois-Amerikka-sumu muistuttaa mannerta ja Pelikaanisumu lintua. Kaksi kaasusumua ovat tosiasiassa yhtä ja samaa sumua, mutta niiden ja Maan väliin levittäytyy kosminen pölypilvi, joka peittää niistä tulevan valon.

Pöly muodostaa sumun keskelle mustan alueen, jonka vuoksi valtava sumu näyttää jakautuvan kahdeksi. Punainen valo johtuu sumujen sisältämästä vedystä. Alueen tähdistä tuleva voimakas ultraviolettisäteily ionisoi vetyatomeja eli irrottaa niistä elektronin.

Kun vapaat elektronit entistä runsasenergiaisempina jälleen yhdistyvät atomeihin, ylijäämäenergia vapautuu synnyttäen punaista valoa.

NÄITÄ TARVITSET:

• Käytä tähtikarttaohjelmaa. Etsi Cygnus (Joutsen latinaksi) ja katso lounaaseen Joutsenen kirkkaimmasta tähdestä Denebistä.

• Jos haluat nähdä kaasusumut hyvin tarkkaan, tarvitset kaukoputken, jossa on valo saastesuodatin ja pienen suurennuksen antava okulaari.

• Sumujen punertava valo tulee parhaiten esiin valokuvissa. Liitä kaukoputkeen peili heijastuskamera ja käytä tähtikiikaria linssinä.