Neutronitähdet törmäävät toisiinsa

Taiteilijan näkemys kahden erittäin tiiviin neutronitähden lähes valon nopeudella tapahtuneesta yhteentörmäyksestä.

© Robin Dienel; Carnegie Institution for Science

Kahden neutronitähden törmäys ihastutti tähtitieteilijät

Tutkijat pääsivät ensimmäistä kertaa seuraamaan tapahtumaa, jonka he olivat pitkään toivoneet näkevänsä. Kyseessä oli kahden neutronitähden yhteentörmäys, joka oli niin voimakas, että siitä vyöryi voimakkaita aaltoja läpi avaruuden. Asiantuntijoiden mukaan havainto merkitsee tähtitieteessä aivan uuden aikakauden alkua.

tiistai 17. lokakuuta 2017 teksti Jakob Priess

Kaikkien aikojen tärkein havainto alkuräjähdyksen tutkimuksen kannalta.

Näin merkittäväksi luonnehdittiin havaintoa, jonka ESO (Euroopan eteläinen observatorio) sekä yli 70 muuta observatoriota eri puolilta maailmaa julkistivat samanaikaisesti eilen maanantaina.

Kahden supermassiivisen neutronitähden yhteentörmäys 130 miljoonan valovuoden päässä tuotti sekä gravitaatioaaltoja että valoa, jotka pystyttiin rekisteröimään Maassa.

Kaikki mittauslaitteet hälyttivät

Ensimmäiset gravitaatioaallot ehtivät Maahan 17. elokuuta, jolloin ne havaitsi LIGO (The Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), ja muutaman minuutin kuluttua samasta ilmiöstä ilmoittivat kaikki tähtitieteen mittauslaitteet eri puolilla maapalloa.

Tuhannet tähtitieteilijät eri observatorioissa kiirehtivät teleskooppiensa ääreen toivoen ehtivänsä nähdä vilahduksen siitä, mitä he olivat odottaneet siitä alkaen, kun Einsteinin gravitaatioaaltojen olemassaolo todistettiin oikeaksi.

Ja nyt tutkijat saivat nähdä toivomansa tapahtuman – kahden neutronitähden yhteentörmäyksen.

Räjähdys ravisutti kaikkeutta

Neutronitähdet ovat räjähtäneiden tähtien erittäin tiiviitä jäännöksiä, joiden massa on painavampi kuin Auringon mutta läpimitta vain pienen asteroidin kokoinen. Ne kiitävät avaruuden halki lähes valon nopeudella.

Perehdy upean universumimme yksityiskohtiin tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Kilonovaksi kutsuttu yhteentörmäys tapahtui 130 miljoonan valovuoden päässä. Se oli niin voimakas, että siitä lähti värähtelyjä suureen osaan maailmankaikkeutta ja gravitaatioaaltoja vyöryi tähtijärjestelmien halki joka suuntaan.

Kilonova näkyy vasemmanpuoleisessa kuvassa – heti kirkkaan tähden yläpuolella vasemmalla