R136a1 in comparison

Jättitähti venyttää määritelmiä

Uusi tähti loistaa lähes 10 miljoonaa kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko.

maanantai 10. tammikuuta 2011

Sheffieldin yliopiston professorin Paul Crowtherin johtama tutkijaryhmä on löytänyt erittäin raskaan ja kirkkaan tähden. R136a1-tähti oli syntyessään hieman yli miljoona vuotta sitten noin 320 kertaa niin raskas kuin Aurinko.

Näin raskaat tähdet kuolevat yleensä nuorena. Jättitähti loistaa melkein 10 miljoonaa kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko ja samalla sen massa pienenee todella nopeasti. Nykyisin tähti painaa noin 265 kertaa niin paljon kuin Aurinko.

Tutkijat yhdistivät Euroopan eteläisen observatorion Chilessä sijaitsevan VLT-telekoopin kuvia Hubble-avaruusteleskoopin ottamiin kuviin ja tutkivat Suuressa Magellanin pilvessä sijaitsevaa Tarantellasumua. R136a1-tähden lisäksi tähtitieteilijät löysivät kolme muuta tähteä, joiden massa oli yli 150 kertaa Auringon massa. Aiemmin on uskottu, että niin suuria tähtiä ei voi olla olemassa, sillä teorian mukaan massiivisen tähden voimakkaan säteilyn pitäisi pyyhkäistä tähden uloin kerros pois.

Tarantula

Seuraavaksi tutkijat yrittävät selvittää, miten näin raskaat tähdet syntyvät. He pyrkivät myös laskemaan, miten ne kuolevat. Yleensä massiiviset tähdet räjähtävät supernovana, jolloin niistä jää jäljelle neutronitähti tai musta aukko. Voi kuitenkin olla mahdollista, että R136a1:n kaltaiset raskaat tähdet räjähtävät sellaisella voimalla, että jäljelle jää vain tähtipölyä.