NGC 5253

Jättitähti sai kosmisen sumun hälvenemään

Nuorista jättimäisistä tähdistä lähtenyt säteily sai maailmankaikkeudessa 13 miljardia vuotta sitten kaasusumun hälvenemään.

torstai 21. kesäkuuta 2012

Galaksien välinen avaruus ei aina ole ollut läpinäkyvä. Noin 13 miljardia vuotta sitten maailmankaikkeutta peitti vetykaasun muodostama hernerokkasumu, jonka läpi erityisesti ultraviolettivalon oli vaikeaa tunkeutua. Kansainvälinen tutkijaryhmä uskoo nyt löytäneensä syyn siihen, miksi vetykaasusumu aikoinaan hälveni.

Kun maailmankaikkeus oli noin 780 miljoonaa vuotta vanha, vetykaasusumu peitti noin puolet universumista. 200 miljoonaa vuotta myöhemmin sähköisesti neutraalin vedyn määrä oli suunnilleen sama kuin nykyisin. Universumin alkusumu siis katosi suhteellisen nopeasti.

Mittauksissa on saatu selville, että ensimmäisten tähtien voimakas säteily muutti läpinäkymättömän neutraalin vetysumun sähköisesti varautuneiksi vetyatomeiksi, jotka eivät enää estäneet valon kulkua.

Mittaustulokset saivat vahvistusta, kun tutkijat tarkkailivat NGC 5253 -kääpiögalaksia, jossa edelleen muodostuu suuria tähtiä. Havainnot osoittivat, että nuorten jättitähtien säteily voi hälventää tähtienvälisessä avaruudessa olevia kaasusumuja.