SAO 206462

Tähdellä on galaksille tyypillinen kierteishaara

Avaruudesta on löytynyt ainutlaatuinen tähti. SAO 206462 -tähteä näyttää ympäröivän jättimäinen kaasusta ja pölystä muodostunut kierteishaara.

torstai 26. tammikuuta 2012

Toimimattoman Mauna Kean tulivuoren huipulla Havaijilla sijaitsevan Subaru-teleskoopin kuvista on paljastunut uusi tähti, SAO 206462, joka on hyvin erikoislaatuinen. Sitä ympäröi kaasusta ja pölystä muodostunut kierteishaara.

Ensimmäinen tähti, jolla on kierteishaara

Suden tähdistössä noin 456 valovuoden päässä Maasta sijaitseva tähti on Nasan tutkijoiden arvion mukaan yhdeksän miljoonan vuoden ikäinen. Näin nuorten tähtien ympärillä on aiemminkin havaittu pöly- ja kaasukiekkoja, mutta SAO 206462 on ensimmäinen, jota ympäröi tavallisesti ainoastaan galakseihin yhdistetty kierteishaara.

Kierteishaarakuvio on saattanut syntyä tähden ympärille, kun tähteä kiertävät planeetat ovat saaneet pölyn kasautumaan kierteen muotoon.

Tutkijat aikovat nyt perehtyä tarkemmin tähden ympäristöön, jotta saadaan selville, onko SAO 206462 -tähdellä kiertolaisia vai johtuuko poikkeuksellinen kierteishaara jostakin muusta ilmiöstä.