Maailmassa on roppakaupalla ilmaisia sovelluksia, joilla voit helpottaa tähtitaivaan tarkkailua.

© Shutterstock

4 ilmaista sovellusta tähtitaivaan saloihin

Anna näiden 4 sovelluksen johdattaa sinut tähtitaivaan saloihin. Ne auttavat sinua löytämään taivaankappaleet helposti ja nopeasti – vain muutamalla älypuhelimen painalluksella.

perjantai 3. maaliskuuta 2017 teksti Nanna Vium

Ajat, jolloin tähtitaivaan tarkkailuun tarvittiin tähtitieteellisiä teleskooppeja ja kaukoputkia, ovat ohi.

Nykyisin on tarjolla roppakaupalla sovelluksia, jotka auttavat paikantamaan taivaankappaleet helposti ja nopeasti. Esittelemme tässä niistä muutaman.

>> Kiehtooko maailmankaikkeus? Lähde katsomaan vuoden tähtitieteellistä näytelmää, kun Yhdysvaltoihin lankeaa täydellinen auringonpimennys.

1. Tähtitaivas ajantasaisesti

Pohditko koskaan, mikä tähti loistaa taivaalla juuri edessäsi?

Silloin sinulle on paljon apua tähtitieteellisestä Star Chart -sovelluksesta, joka auttaa muun muassa puhelimen kompassin ja GPS:n avulla nimeämään katsomasi tähdet. Sovellusta käytetään kuin teleskooppia, mutta tähtiä katsotaan älypuhelimen läpi.

Sovelluksessa on myös mahdollista vaihtaa sijaintia ja katsoa, miltä sama tähtitaivas samalla hetkellä muualta päin maapalloa.

Järjestelmä: iOS ja Android

2. Löydä suosikkiplaneettasi

© Shutterstock

Valitse luettelosta planeetta, tähti tai satelliitti ja anna sovelluksen opastaa sinut sen luo.

Edellä kuvattua periaatetta käyttää lisättyä todellisuutta hyödyntävä Star & Planet Finder -sovellus, joka sekoittaa todellisuuteen virtuaalidataa ja opastaa sinua näytöllä näkyvillä suuntaohjeilla katsomaan taivaalla juuri sitä planeettaa tai tähteä, jonka haluat nähdä.

Järjestelmä: iOS

3. Parhaat katseluvinkit

Tähtijoukot saavat useimmat lumoutumaan niin, että ajan ja paikan taju katoaa kokonaan.

Tähtijoukkokokemuksia tarjoillee Night Sky -sovellus, joka myös kertoo parhaat paikat ihailla tähtiä eri puolilla maailmaa. Lisäksi se pitää käyttäjän ajan tasalla säästä, jotta tämä ei pakkaa turhaan reppuun kuumaa kaakaota ja villasukkia.

Järjestelmä: iOS ja Android

4. Bongaa Kansainvälinen avaruusasema

Kuvassa näkyy ISS-avaruusasema ja sen perässä SpaceX:n Dragon CRS-9.

© M. Langbroek, ESA.

Vaikka Kansainvälinen avaruusasema ISS sijaitsee 400 kilometrin päässä Maan pinnasta ja liikkuu 28 000 kilometrin tuntinopeudella, sen voi hyvinkin erottaa paljain silmin.

ISS detector -sovellus kasvattaa aseman näkemisen todennäköisyyttä vielä suuremmaksi.

Sovellus hälyttää viittä minuuttia ennen kuin ISS näkyy vaaleana viivana taivaalla käyttäjän sijaintialueella ja tarkistaa, ovatko sääolosuhteet suotuisat avaruusaseman havaitsemiseen.

Järjestelmä: Android