Tähden valo kaikuu avaruudessa

40 päivää kestäneen purkauksen valo tuli Maahan kiertotietä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Viime vuoden tammikuussa 20 000 valovuoden päässä Maasta sijaitsevasta V838 Monoceriotis -tähdestä purkautui äärimmäisen voimakas valoryöppy. Tähden kirkkaus kasvoi 10 000-kertaiseksi, ja 40 päivän ajan se oli Linnunradan valovoimaisin tähti, 600 000 kertaa kirkkaampi kuin Aurinko. Tähti palasi ennalleen, mutta purkauksen jäljiltä Hubble-avaruusteleskooppi havaitsi harvinaisen ns. valokaikuilmiön, joka nähtiin viimeksi 1936. Kaiku syntyy, kun purkauksesta leviävä valo törmää avaruudessa tähdestä purkauksessa irronneeseen pölyyn. Pölystä valo heijastuu mm. Maahan. Heijastuminen pölyn kautta kestää niin kauan, että valokaiku tulee Maahan kuukausia myöhemmin kuin itse tähdenpurkauksen valo. Sitä mukaa kuin tähdestä irronnut pöly leviää kauemmas avaruuteen, valokaiku voimistuu. Valokaiun ansiosta tutkijat ovat saaneet ainutlaatuisia kuvia tähteä ympäröivästä avaruuspölystä. Tapahtumat itse tähdessä ovat vielä pitkälti hämärän peitossa. Kyseessä saattoi olla eräänlainen novapurkaus, jossa läheisestä jättiläistähdestä kääpiötähteen virtaava vety sai kääpiön pintaosan räjähtämään.