Tähden tähteistä syntyy planeettoja

Nasan Spitzer-avaruusteleskooppi on havainnut 13 000 valovuoden päässä Maasta sijaitevan kohteen, jossa voi olla syntymässä planeettoja. Kohde on todennäköisesti räjähtäneen tähden jäännöksistä syntynyt pöly- ja kaasukiekko, joka kiertää tähdestä jäljelle jäänyttä pulsaria eli nopeasti pyörivää neutronitähteä. Pöly- ja kaasukiekko sisältää kymmenen maapallon verran materiaa. Mahdollisesti kiekkoon on jo syntynytkin pieniä planeettoja. Tähtitieteilijät ovat pitkään väitelleet siitä, voiko pulsarin ympärille muodostua planeettoja, mutta todisteiden puutteessa keskustelua on käyty teoreettisella tasolla. Pulsari syntyy, kun tähti kuolee supernovaräjähdyksenä. Tähden ydin luhistuu neutronitähdeksi ja muu osa paiskautuu avaruuteen. Pulsarin massa on erittäin suuri, ja siksi kaasu- ja pölykiekko pysyy pulsarin ympärillä ja käyttäytyy kuten nuoria tähtiä kiertävät pölypilvet.