Supermaapallot esittäytyvät

Linnunradasta on viime aikoina löytynyt 45 Maata muistuttavaa planeettaa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Euroopan eteläisen observatorion Eson Chilessä La Sillassa sijaitsevalla teleskoopilla on havaittu kolme niin sanottua supermaapalloa eli Maata suurempaa kiviplaneettaa, joiden koostumus muistuttaa Maata. Trio kiertää Aurinkoa muistuttavaa tähteä 42 valovuoden päässä Maasta eteläisellä tähtitaivaalla näkyvien Kultakalan ja Maalarin tähdistöjen suunnassa. Uusien supermaapallojen massa vaihtelee 4:stä 9:ään Maan massaan. Ne kiertävät tähtensä ympäri 4–20 vuorokaudessa. Niiden olemassaolo varmistui vasta viiden vuoden tarkkailun jälkeen, koska ne voidaan havaita vain epäsuorasti. Supermaapallot paljasti niiden massan vaikutus keskustähteen. Vaikka niiden pieni massa riitti huojuttamaan tähteä vain muutaman metrin sekunnissa, ne havaittiin La Sillan 3,6-metrisen teleskoopin herkällä HARPS-spektrometrilla, jota käytetään eksoplaneettojen etsintään. Jos supermaapalloa päästäisiin tarkkailemaan sen kulkiessa keskustähden yli, saataisiin lisää tietoa sen säteestä, tiheydestä, rakenteesta ja mahdollisen kaasukehän koostumuksesta. Kolmikko muodostaa vain murto-osan uusista pienistä eksoplaneetoista, joiden joukossa on sekä kivi- että Neptunuksen kaltaisia jääplaneettoja. HARPS-mittauslaitteella on havaittu kaikkiaan 45 planeettaa, joiden massa on alle 30 kertaa Maan massa ja joiden kiertoaika tähtensä ympäri on alle 50 vuorokautta. Suurin osa tähän mennessä havaituista 270 eksoplaneetasta on Jupiterin kaltaisia kaasujättiläisiä. Tutkijat uskovat silti, että supermaapalloja on Linnunradassa kolme kertaa niin paljon kuin kaasujättiläisiä.