Spitzer-teleskoopin ensimmäiset kuvat

Infrapunakamera alkoi välittää ainutlaatuista aineistoa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Nasan 25. elokuuta 2003 avaruuteen laukaisema Spitzer-infrapuna- teleskooppi on asettunut Aurinkoa kiertävälle radalleen ja alkanut lähettää kuvia. Aineisto on jo nyt herättänyt suurta huomiota tähtitieteilijöiden keskuudessa, sillä se avaa aivan uudenlaisia näkymiä maailmankaikkeuteen. Spitzerin havainnoima infrapunasäteily on lämpösäteilyä, joka on peräisin kooltaan ja lämpötilaltaan vaihtelevista taivaankappaleista, kuten tähdistä, planeetoista ja sumuista. Spitzerin ensimmäisten otosten joukossa on ainutlaatuinen kuva jättiläisgalaksista M81, joka sijaitsee 12 miljoonan valovuoden päässä. Siinä erottuu pölypilviä, joissa muodostuu uusia tähtiä. Spitzerin ansiosta tähtitieteilijät voivat nyt ensimmäistä kertaa kurkistaa pölypilvien sisään ja tehdä havaintoja tähtien syntyprosessin yksityiskohdista. Lisäksi Spitzer on välittänyt uutta tietoa 2450 miljoonan valovuoden päässä olevasta Kefeuksen avoimesta tähtijoukosta IC1396 eli Norsunkärsäsumusta. Sumu näyttää olevan hajoamassa ja saattaa revetä kahtia syntyvien tähtien säteilypaineessa. Toistaiseksi suurin uutispommi ovat Spitzerin yli kolmen miljardin valovuoden päässä sijaitsevassa galaksissa havaitsemat orgaaniset molekyylit. Löytö tukee teoriaa, jonka mukaan elämää on muuallakin kuin Maassa.