Spektri paljastaa tähden koostumuksen

Kaukaisten tähtien luo ei voida lähettää luotaimia tutkimaan, mistä ne koostuvat. Miten tähtien koostumus selvitetään?

1860-luvulta alkaen tähtien koostumusta on tutkittu tähden valon spektrin avulla. Menetelmä perustuu siihen, että valo lähtee tähden pinnalta ja kulkee matkallaan tähden kaasukehän läpi. Siellä jokainen kaasun muodossa oleva aine, olipa kyseessä sitten alkuaine tai kemiallinen yhdiste, imee itseensä tiettyä valon aallonpituutta. Tällä aallonpituudella oleva valo ei siis koskaan pääse tutkijoiden teleskooppeihin asti. Kun tähden valo hajotetaan prismalla tai hilalla, saadaan tähden spektri, jossa valon kaikki aallonpituudet näkyvät eri värisinä. Jatkuvaksi spektriksi sanotaan spektriä, jossa on hyppäyksittäin valon kaikkia aallonpituuksia sateenkaaren tavoin punaisesta oranssin, keltaisen, vihreän ja sinisen kautta violettiin. Tähtien spektreissä on tummia viivoja niiden aallonpituuksien kohdalla, joissa tähden uloin kerros on imenyt sähkömagneettista säteilyä. Näiden absorbtioviivojen paikoista saadaan tarkkaan selville, mitä aineita tähden kaasukehä sisältää. Spektriviivat antavat myös tietoa tähden lämpötilasta ja liikkeistä.

Lue lisää siitä, miten tähdet syntyvät.