Pimeän energian pitkä historia

Hubblen kuvista näkyy, että pimeä energia vaikutti jo maailmankaikkeuden nuoruudessa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tähtitiede 1998 avaruudessa havaittiin voima, niin sanottu pimeä energia, joka loitontaa galaksijoukkoja toisistaan eli kiihdyttää maailmankaikkeuden laajenemista. Se löydettiin tutkimalla kaukaisia supernovia. Koska ne olivat oletettua himmeämpiä, avaruuden laajenemisen pää-teltiin kiihtyvän. Nyt avaruusteleskooppi Hubblen kuvaamista supernovista on saatu tietoa pimeän energian menneisyydestä. Aluksi oletettiin, että pimeä energia on vaikuttanut maailmankaikkeudessa vasta suhteellisen vähän aikaa. Avaruusteleskooppi Hubblen 24 kaukaisesta supernovasta ottamat kuvat osoittavat kuitenkin, että pimeä energia työnsi galaksijoukkoja kauemmas toisistaan vähintään yhdeksän miljardia vuotta sitten eli 4,7 miljardia vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Kuvissa supernovat ovat huomattavasti himmeämpiä kuin niiden laskelmien mukaan pitäisi olla. Nasan tutkijoiden mukaan selitys on se, että supernovat ovat paljon luultua kauempana. Toisin sanoen sinä aikana, kun niiden valo on ollut matkalla, avaruus on laajentunut arvioitua nopeammin. Etäisimmät Hubblen kuvaamat supernovat ovat 9 miljardia vuotta vanhoja, eli pimeä energia on laajentanut avaruutta ainakin niiden syntymästä saakka.