Outo voima kiihdyttää maailmankaikkeutta

Maailmankaikkeudessa vaikuttaa selvittämätön ”pimeä energia”, jonka vaikutuksesta maailmankaikkeus laajenee kiihtyvällä nopeudella. Aikaisemmin universumin laajeneminen hidastui, mutta sittemmin vauhti on taas kiihtynyt. Tämä käsitys on saanut uutta vahvistusta ns. 1997ff-supernovan mittauksista. 11 miljardin valovuoden päässä sijaitseva 1997ff on kaukaisin havaittu supernovaräjähdys. Sen valovoima on havaittu kaksinkertaiseksi oletettuun verrattuna. Sen sijaan huomattavasti lähempänä, 5–7 valovuoden päässä, olevien supernovien valovoima on todettu paljon odotettua heikommaksi. Mm. Nasan tutkijat ovat tulkinneet nämä avaruusteleskooppi Hubblella tehdyt havainnot niin, että jokin vaikeasti hahmotettava voima on syrjäyttänyt maailmankaikkeuden laajenemista hidastavan painovoiman.