Orionin tähdistö saa uusia jäseniä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Orionin tähtikuvion pääksi kutsutun alueen tienoilla on runsaasti vasta kehittymässä olevia tähtiä. Tähtihautomo paljastui hiljan Nasan Spitzer-teleskoopin ottamista kuvista. Sysäyksen tähtien synnylle ovat todennäköisesti antaneet massiivisen tähden räjähdyksen kolme miljoonaa vuotta sitten aiheuttamat okkiaallot, jotka saivat kiven, pölyn ja muun tähtien syntymiseen tarvittavan materiaalin liikkeelle. Spitzerin kuvaama alue on nimeltään Barnard 30, ja se sijaitsee noin 1 300 valovuoden päässä Maasta Orionin ”pään” oikealla laidalla. Kehittyvien tähtien lisäksi alueelta on löytynyt paljon ruskeita kääpiöitä. Ruskeaksi kääpiöksi sanotaan tähteä, joka on liian pieni, jotta sen sisällä käynnistyisivät ydinreaktiot. Se ei siksi säteile lämpöä eikä valoa samassa määrin kuin esimerkiksi Auringon kaltaiset punaiset jättiläiset. Vaikka alue on tunnettu jo pitkään, sitä ei ole aiemmin tutkittu näin yksityiskohtaisesti. Nyt Spitzerin kuviin perehtyivät Espanjassa Madridissa toimivan astrofysiikan ja teoreettisen fysiikan laboratorion tutkijat David Barrado Navascuésin johdolla.