Nuoren tähden tosi nuori planeetta

Härän tähdistössä kiertää keskustähteään planeetta, joka syntyi vasta 1?600 vuotta sitten. Skotlantilaisen St Andrewsin yliopiston tutkijoiden löytämä kohde on ylivoimaisesti nuorin tunnettu taivaankappale. Tähän asti nuorimman tunnetun planeetan ikä oli 10 miljoonaa vuotta, joka sekin on tähtitieteen näkökulmasta hyvin vähän. Planeettalapsi koostuu vain pölystä ja kaasusta. Tältä osin se muistuttaa Jupiteria. Tosin se on 14 kertaa niin suuri kuin Jupiter. Planeetta kiertää HL Tau -nimistä tähteä, joka sekin on vasta 100?000 vuotta vanha. Planeetan syntyminen näin nuoren tähden ympärille on harvinaista. Mahdollisesti naapuritähti on käynyt niin lähellä HL Tauta, että sen painovoima on murtanut osan tätä ympäröivästä kaasukiekosta ja käynnistänyt planeetan muodostumisen.