Nasa kehittää teleskooppia Kuun kamaralle

Uusi laite vastaanottaisi signaaleja Maan radiokohinan häiritsemättä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Aurinkokunnan suotuisin paikka radioteleskoopille olisi Kuun takapuoli, koska se kääntyy aina poispäin Maasta. Siellä laite olisi suojassa ihmisen luomalta radiohälyltä. Lisäksi kaikki signaalit pääsevät Kuun pinnalle, koska sitä ei suojaa ilmakehä. Vaikka Kuu-teleskoopin edut on tiedetty jo pitkään, vasta nyt on ryhdytty konkreettisiin toimiin idean toteuttamiseksi. Välineitä ei vielä ole rakennettu, mutta Nasa on asettanut työryhmän pohtimaan laitteen teknisiä ratkaisuja, kuljetusta ja virransaantia. Työryhmä on suunnitellut, että signaalit vastaanottaisi ohut, Kuun pinnalle levitettävä polyimidikalvo, johon upotettaisiin pieniä metallinpaloja antenneiksi. Laite koostuisi kolmesta haarasta, jotka kukin olisivat metrin levyisiä ja 500 metriä pitkiä ja muodostaisivat T:n muotoisen vastaanottimen. Se painaisi sähkölaitteineen noin sata kiloa, ja sen erotuskyky olisi kaikkia aiempia radioteleskooppeja parempi. 2020-luvulla Nasa aikoo viedä Kuuhun vielä isomman, ainakin neliökilometrin laajuisen, teleskoopin. Tutkijoita kiinnostaa erityisesti säteily, jota neutraali vety lähetti alkuräjähdyksen jälkeen, koska sen avulla voidaan kartoittaa maailmankaikkeuden aineen jakautumista. Vetysäteily osuu FM-alueelle, joten Maassa pienikin radioasema tukahduttaa signaalin.