Mustassa aukossa vallitsee järjestys

Yhdysvaltalais-alankomaalainen tutkijaryhmä on löytänyt hämmästyttävän vakaan mustan aukon. Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n astrofysiikan tutkijan Jeroen Homanin johtama ryhmä seurasi yhdeksän vuoden ajanjaksona 550 tunnin ajan GRO J1655-40:nä tunnettua mustaa aukkoa. Itse mustan aukon painovoima on niin suuri, että siitä ei irtoa edes valoa, joka voitaisiin nähdä. Sen sijaan voidaan havainnoida kaasuja, jotka kiertävät aukkoa tietyllä etäisyydellä. Kaasujen kiertoratojen vaihtelu näkyy muutoksina niistä peräisin olevassa röntgensäteilyssä. Yleensä mustista aukoista tuleva röntgensäteily muuttuu jatkuvasti, mutta GRO J1655-40:n säteilykuvio on pysynyt samana yhdeksän vuotta. Tämä viittaa siihen, että aukko on hyvin vakaa. Havainto voi antaa entistä tarkempaa tie-toa mus-tien aukkojen rakenteesta.