Voiko musta aukko nielaista kokonaisen galaksin?

Voiko musta aukko nielaista kokonaisen galaksin? Tutkimusten mukaan monissa galakseissa tähtinä, pölynä ja kaasuna ilmenevän aineen tiheys kasvaa keskusta kohti mentäessä. Aineen nopeaa pyörimisliikettä koskevien mittausten tulokset viittaavat siihen, että itse galaksin ytimessä on niin sanottu supermassiivinen musta aukko, joka ei ole syntynyt raskaan tähden luhistuessa kuten tavallinen musta aukko. Galaksin ytimen supermassiivinen musta aukko ei ime ilman muuta kaikkea ainetta ympäriltään, koska nielemisprosessi on aina epäsuora. Kun kappaleet painovoimalakien mukaisesti vaikuttavat toisiinsa, suoran imeytymissuunnan vastaiset liikeradat voimistuvat niin, että kappaleet päätyvät kiertoliikkeeseen. Pyörimisen vuoksi osa galaksissa liikkuvasta aineesta välttyy joutumasta niin lähelle mustaa aukkoa, että aine imeytyisi suoraan mustaan aukkoon. Siksi musta aukko ei voi hotkaista koko galaksia. Linnunradassa, jossa Aurinkokunta sijaitsee, on myös musta aukko. Vaikka se on puhdistanut lähiympäristönsä aineesta, Linnunradan keskuksessa on yhä paljon ainetta. Suurin osa siitä ei edes ole vaarassa hukkua.