Painovoima-aallot taas

Tutkijat havaitsivat painovoima-aallot toisen kerran

Einstein ennusti niiden olemassaolon jo 100 vuotta sitten, mutta vasta nyt tähtitieteilijät ovat saaneet vihiä mustien aukkojen törmäyksissä syntyvistä painovoima-aalloista.

perjantai 17. kesäkuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

100 vuoden odotuksen jälkeen tähtitieteilijät ovat nyt onnistuneet toisen kerran havainnoimaan painovoima-aaltoja.

Albert Einstein ennusti painovoima-aaltojen olemassaolon vuonna 1915. Kansainvälinen tutkijaryhmä onnistui syyskuussa 2015 mittaamaan ensimmäisen kerran painovoima-aaltoja, jotka olivat syntyneet kahden mustan aukon yhteentörmäyksessä.

Aallot havaittiin toisen kerran Australiassa

Nyt australialaisastronomit ovat ilmoittaneet, että he ovat myös onnistuneet mittaamaan painovoima-aaltoja. Asiasta kirjoitti ScienceAlert-julkaisu.

Tähtitieteilijät ovat havainneet painovoima-aaltoja, jotka ovat syntyneet valtavassa kahden mustan aukon yhteentörmäyksessä. Mustat aukot ovat jopa 14 kertaa niin suuria kuin meidän Aurinkomme.

Tutkijat löysivät painovoima-aallot analysoimalla Yhdysvalloissa sijaitsevien LIGO-ilmaisimien (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) keräämiä tietoja.

Mitä painovoima-aallot ovat?

Kun kaksi mustaa aukkoa törmää toisiinsa, syntyy vavahteluja, jotka etenevät maailmankaikkeudessa kuin renkaat vedessä. Niitä kutsutaan painovoima-aalloiksi.

Painovoima-allot ovat pieniä avaruudessa leviäviä värähtelyjä. Niitä tutkimalla saadaan uutta tietoa sekä mustista aukoista että maailmankaikkeuden alusta.

Aallot juoruavat menneisyydestä

Painovoima-allot ovat tutkijoille kuin aikakone, sillä ne tarjoavat ainutlaatuista tietoa kaukaa menneisyydestä.

Syyskuussa 2015 mitattiin jälkiä yhteentörmäyksestä, joka oli tapahtunut 1,3 miljardin valovuoden päässä.

Vertailun vuoksi Auringon ja kääpiöplaneetta Pluton välinen etäisyys on vähemmän kuin valovuoden tuhannesosa.