Mustat aukot top

Mustat aukot kuvataan ensimmäisen kerran

Mustat aukot ovat maailmankaikkeuden mystisimpiä kohteita. Nyt astrofyysikot toivovat, että he saisivat ikuistettua ne ensimmäistä kertaa kameralla.

keskiviikko 25. toukokuuta 2016 teksti Nanna Vium

Voimakas, kaiken imevä kohde, jota ei ole koskaan nähty.

Siitä alkaen, kun Albert Einstein ennusti mustien aukkojen olemassaolon yleisessä suhteellisuusteoriassaan vuonna 1915, ne ovat olleet universumin kiehtovimpia ja mystisimpiä ilmiöitä.

Vaikka nykyisin mustien aukkojen olemassaolosta onkin jo vahvoja todisteita ja valtavasti tietokoneella luotuja kuvia, aukkoja ei vielä ole oikeasti kuvattu.

Pian se voi kuitenkin onnistua.

Mustat aukot tähtäimessä yhtä aikaa

Koko maailman kattava teleskooppiverkosto tekee yhteistyötä.

Keväällä 2017 tutkijat suuntaavat eri puolilla maailmaa sijaitsevat tarkkailuasemat kohti Linnunradan keskustaa samaan aikaan.

Event Horizon Telescope -hankkeessa pyritään luomaan maailmanlaajuinen teleskooppiverkosto. Se muodostaa valtavan jättiteleskoopin, jonka peili koostuu monista eri osista.

Tutkijat toivovat, että tällä menetelmällä saadaan kuva mustan alueen rajasta eli tapahtumahorisontista.

Mustat aukot ovat kuin greippejä Kuussa

Tehtävä ei ole helppo. Mustien aukkojen ikuistamisen ongelmana on se, että jopa superraskaat mustat aukot ovat suhteellisen pieniä.

– Suurin musta aukko sijaitsee Linnunradan keskustassa. Sen kuvaamista voidaan verrata siihen, että yritettäisiin napata Maasta käsin kuva Kuun pinnalla olevasta greipistä, sanoo astrofyysikko Dimitrios Psaltis Arizonan yliopistosta vox.com-sivustolle.