Musta aukko soittaa musiikkia
Musta aukko

Mustien aukkojen törmätessä toisiinsa syntyy gravitaatioaaltoja, jotka tutkijat voivat muuntaa ääneksi.

Mustasta aukosta tehtiin soitin

Unohda kitara. Jos haluat tehdä vaikutuksen ystäviisi, soita sävelmä mustalla aukolla. Ryhmä yhdysvaltalaisia fyysikoita ja musiikkitieteilijöitä on kehittänyt uuden instrumentin, joka perustuu universumin massiivisimpien kappaleiden ääniin.

tiistai 3. huhtikuuta 2018 teksti Christian Juul

Musta aukko on normaalisti aivan hiljaa. Jos se kuitekin törmää toiseen mustaan aukkoon, se lähettää niin sanottuja gravitaatioaaltoja.

Gravitaatioaaltoja mitattiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015 – ja näillä kosmisilla väreilyillä näytti olevan sama taajuus kuin äänillä, jotka ihmiskorva pystyy vastaanottamaan.

Voit kuunnella kahden toisiinsa törmäävän mustan aukon ääntä tästä:

Mustasta aukosta tuli instrumentti

Huomiotaherättävä havainto innosti tutkija Mark Balloran ja hänen kollegansa kehittämään digitaalisen kosketinsoittimen, jolla on mahdollista esittää mustan aukon synnyttämiä ääniä.

Tutkijat muodostivat gravitaatioaaltojen mittaustulosten ja teoreettisten laskelmien pohjalta 88 erilaista mustien aukkojen ääntä. Sen jälkeen äänet jaettiin soittimen koskettimille.

Hankkeen tarkoituksena on muun muassa lisätä tietoa gravitaatioaalloista – niiden fysikaaliset ominaisuudet voidaan helpommin ilmaista äänten kuin kuvien avulla.

Myös alkuräjähdys ja meri muuntuvat musiikiksi

Mustan aukon äänet ovat vain viimeisin Mark Balloran monista projekteista.

Ballora on aiemmin luonut musiikkia meriveden lämpötilan, eläinten vaellusten ja alkuräjähdyksestä lähteneen taustasäteilyn tieteellisten mittaustulosten pohjalta.

Kuuntele alkuräjähdyksen säteilyn ääntä tästä:

Gravitaatioaallot ratkovat arvoituksia

Gravitaatioaallot paljastavat uskomattomia yksityiskohtia universumin rajuimmista tapahtumista  – ja pian ne voivat ehkä ratkaista fysiikan suurimmat arvoitukset pimeästä energiasta ja alkuräjähdyksestä.

Lue lisää gravitaatioaalloista seuraavasta Tieteen Kuvalehden numerosta. Tilaamalla lehden saat myös tyylikkäät Bluetooth-kuulokkeet.