Kvasaarin mustasta aukosta sinkoutuu suurienergiaisia hiukkasia avaruuteen lähes valon nopeudella.

© M. KORNMESSER/ESO

Musta aukko voittaa loisteellaan galaksit

Nyt pääset kurkistamaan kauemmas universumiin kuin koskaan ennen. Kvasaari 3C 273 – kaasun ympäröimä musta aukko – on 2,4 miljardin valovuoden päässä, mutta toukokuussa se näkyy tavallisella kaukoputkella. Se loistaa etelän suunnassa 100 kertaa niin voimakkaasti kuin Linnunrata.

maanantai 7. toukokuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Kvasaari 3C 273 on todennäköisesti kaukaisin kohde, jota koskaan pääset tarkkailemaan omin silmin. Sen valo on ollut matkalla yli 2,4 miljardia vuotta eli lähes viidesosan universumin iästä.

Kvasaari ei ole galaksi eikä tähti, vaan erittäin kuuma kiekon muotoinen kaasupilvi, joka on imeytymässä supermassiiviseen mustaan aukkoon.

Ilmiö esiintyy joidenkin – ei läheskään kaikkien – galaksien keskuksessa. Vaikka kvasaarit ovat suhteellisen pieniä, suunnilleen meidän aurinkokuntamme kokoisia, ne kuuluvat universumin kirkkaimpiin rakenteisiin.

Ne päihittävät helposti koko niitä ympäröivän galaksin valon. 3C 273 -kvasaari loistaa kaksi biljoonaa kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko ja koko Linnunrataan verrattuna satakertaisesti.

Pitkän välimatkan vuoksi se näkyy Maasta kuitenkin vain kaukoputkella.

Kvasaarin kirkas valo syntyy siitä, että musta aukko aiheuttaa kitkaa kaasupilven atomien välille. Itse pilven valon lisäksi kvasaarista lähtee pystysuora voimakas valopylväs ja muuntyyppistä säteilyä.

Mitä enemmän säteily suuntautuu Maahan päin, sitä paremmin kvasaari näkyy Maasta.

Toimi näin

• Kvasaari 3C 273 sijaitsee Neitsyen tähdistössä, joka toukokuussa näkyy etelässä tai lounaassa. Kuukauden alussa se löytyy noin 35 asteen korkeudelta horisontin yläpuolelta keskiyön aikaan, mutta toukokuun kuluessa se siirtyy taivaalla alemmas.

• Tutki kvasaaria vähintään kuuden tuuman kaukoputkella - myös tietokoneohjaus on eduksi. Aloita okulaarilla, joka suurentaa vain 40–50-kertaisesti. Kun olet saanut asennettua suunnan tarkasti, voit vaihtaa okulaariin, joka suurentaa paljon enemmän – esimerkiksi 200 kertaa. Näin taustasta tulee tummempi ja taivaalta erottuvat himmeätkin kohteet.

Lähde löytöretkelle universumiin

Kaukainen loistava kvasaari on vain yksi ilmiöistä, joita voit ihailla tämän kevään öisellä taivaalla.

Jos haluat tiirailla taivaalle, voit nyt saada täydellisen aloituspaketin. Siinä on:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit myöhemmin tänä vuonna suunnata kiikarin vaikka Orionin tähdistöön ja tarkkailla Betelgeuzea – taivaan kirkkainta punaista ylijättiläistä. Se näkyy Mitilux-kiikarilla.

Hiukkasten liike tuottaa kirkasta valoa

Musta aukko voi vetää toisia hiukkasia puoleensa ja toiset hiukkaset taas sinkoutuvat siitä avaruuteen lähes valon nopeudella. Tuloksena on kosminen valoshow.

Omituiset planeetat rikkovat luonnonlakeja

Galaksejakin voimakkaammin loistavat mustat aukot eivät suinkaan ole universumin merkillisimpiä ilmiöitä.

Kaukaisista aurinkokunnista on havaittu planeettoja, jotka käyttäytyvät niin kummallisesti, että tähtitieteen lakeja on uudistettava.

Lue kaikki mahdottomilta vaikuttavista planeetoista ja uusista teorioista, jotka selittävät niiden olemassaolon, seuraavasta Tieteen Kuvalehdestä.