musta aukko

Mustan aukon magneettikenttä paljastui

Ensimmäistä kertaa tähtitieteen historiassa musta aukko on nähty niin tarkasti, että sen tapahtumahorisontin läheltä on voitu erottaa magneettikenttä.

keskiviikko 9. joulukuuta 2015 teksti Rikke Jeppesen

Tähtitieteilijät ovat harpanneet pitkän askeleen eteenpäin mustien aukkojen salojen paljastamisessa. He ovat nimittäin keksineet, miten Linnunradan keskuksessa sijaitsevaa supermassiivista Sagittarius A* -nimistä mustaa aukkoa päästään tarkkailemaan, ja ovat nyt innoissaan tuoreista havainnoista.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat ensimmäistä kertaa nähneet magneettikentän, joka sijaitsee juuri tapahtumahorisontin ulkopuolella. Tapahtumahorisontti on se raja, jonka takaa mikään ei pääse karkaamaan mustasta aukosta.

Magneettikenttä ruokkii mustaa aukkoa

Nyt voidaan dokumentoida vuosien aikana kehiteltyjä vahvistamattomia teorioita siitä, että mustilla aukoilla on ympärillään voimakas magneettikenttä. Tähtitieteilijät arvelevat, että magneettikentät ”ruokkivat” supermassiivisia mustia aukkoja energialla.

Mustien aukkojen toiminta ymmärretään usein hieman väärin: niiden oletetaan toimivan kuin valtava pölynimuri, joka imee kaiken ympärilllään olevan sisäänsä. Todellisuudessa galaksin keskuksessa sijaitseva musta aukko toimii pikemminkin eräänlaisena kosmisena moottorina.

Kaiken, mitä musta aukko imee sisäänsä, se muuttaa voimakkaaksi säteilyksi, joka joko saa aukon hehkumaan tai sinkoutuu tuhansien valovuosien päähän aukosta. Tähtitieteilijät olettavat, että tapahtuminen taustalla on voimakas magneettikenttä, jollaisen nyt tiedetään ympäröivän mustaa aukkoa.

Jättiteleskooppi suurentaa mustan aukon

Jotta Sagittarius A* -aukkoa ylipäätään päästiin tarkkailemaan, astrofyysikoiden täytyi käyttää “The Event Horizon Telescope" -nimellä tunnettua maailmanlaajuista radioteleskooppien verkostoa, joka yhdessä muodostaa jättiläismäisen, kooltaan maapalloa vastaavan teleskoopin.

Teleskooppi on niin voimakas, että se vangitsee Kuun pinnalla olevan golfpallon kokoisia yksityiskohtia.

Tutkijat näkivät teleskoopilla uskomattoman monimutkaisen magneettikentän, jossa oli sekä sotkuisia että hyvin järjestäytyneitä alueita. Ja jotta kaikki olisi vielä hämmentävämpää: magneettikenttä heilahtelee koko ajan ja muuttaa muotoaan aina noin 15 minuutin välein.

Lue lisää siitä, miten musta aukko syntyy ja toimii: