IXPE top

Teleskoopit paljastavat mustien aukkojen salat

Vuonna 2020 Nasa paneutuu universumin suurimpien arvoitusten ratkaisuun. Sitä varten avaruusjärjestö on sijoittanut miljoonia uusiin avaruusteleskooppeihin.

tiistai 10. tammikuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

Mustia aukkoja, pulsareita ja neutronitähtiä.

Me oletamme, että niitä kaikkia on olemassa, mutta emme tiedä sitä varmasti, sillä emme voi nähdä niitä.

Mainittuja kohteita on vaikeaa havainnoida. Esimerkiksi mustan aukon massa on niin valtava, että valo ei voi karata sen painovoimakentästä. Sen lähettämä valo ei siksi osu meidän teleskooppeihimme, eli mustat aukot pysyvät näkymättömissä, vaikka niiden massa on hyvin suuri.

Röntgenteleskoopit paljastavat mustat aukot

Nasa ryhtyy nyt tutkimaan tarkemmin näitä kosmisia ilmiöitä. Avaruusjärjestö ilmoitti, että se aikoo vuonna 2020 laukaista avaruuteen IXPE-luotaimen (Imaging X-ray Polarimetry Explorer), johon kuuluu kaikkiaan kolme röntgenteleskooppia.

Luotain asettuu Maata kiertävälle radalle, ja teleskooppien avulla sen on määrä tutkia niin kutsuttuja polarisoituneita röntgensäteitä.

IXPE-luotaimessa on kolme röntgenteleskooppia.

Polarisoituneet röntgensäteet ovat sähkömagneettista säteilyä, joka aaltoilee aina tietyssä suunnassa. Sellaista esiintyy mustien aukkojen, neutronitähtien ja pulsarien ympärillä.

Tieto maksaa

Nasan mukaan tiedot, joita IXPE:n röntgenteleskoopit keräävät, voivat muun muassa selittää sen, miten poikkeuksellisen raskaat taivaankappaleet vaikuttavat ympäristöönsä.

IXPE valittiin lupaavimmaksi niistä kolmesta näkymättömiä kohteita tutkivasta hankkeesta, jotka selviytyivät Nasan haussa loppusuoralle.

Kunnianhimoisen hankkeen hinnaksi on arvoitu 188 miljoonaa dollaria eli 180 miljoonaa euroa.