Kvasaari

Astronomit ovat löytäneet nopeimmin kasvavan mustan aukon.

Jättimäinen musta aukko nielaisee uuden tähden joka toinen päivä

12 miljardin valovuoden päästä on löydetty erityisen ahne musta aukko. Se ahmii sisuksiinsa tähtiä ja kasvaa nopeammin kuin mikään muu tunnettu musta aukko.

keskiviikko 16. toukokuuta 2018 teksti Babak Arvanaghi

Voi vaikuttaa todella oudolta luonnehtia mustaa aukkoa valoisaksi. Silti se on silmiinpistävin hiljattain löydetyn mustan aukon tuntomerkki.

Musta aukko loistaa todellakin niin voimakkaasti, että se peittäisi kaikkien yötaivaan tähtien valon ja kilpailisi tasaveroisesti täysikuun valoisuuden kanssa, jos se sijaitsisi oman galaksimme Linnunradan keskuksessa.

Supermassiivinen hirviö on nopeimmin kasvava tunnettu musta aukko. Se ahmii ympärillään olevia tähtiä vauhdilla, joka vastaa sitä, että se nielaisisi meidän aurinkomme joka toinen päivä.

Massaa 20 miljardin Auringon verran

Oikeastaan musta aukko ei loista itse, mutta se sijaitsee niin sanotun kvasaarin keskuksessa. Kvasaari on äärimmäisen kuuma, kiekkomainen kaasupilvi. Musta aukko vaikuttaa niin, että kaasut pyörivät kovaa vauhtia aukon ympärillä ja luovat paljon liike-energiaa, joka muuttuu lämmöksi ja valoksi.

Tutkijat arvelevat ahneen mustan aukon kasvavan niin nopeasti, että se tuottaa valoa, jonka voimakkuus on tuhatkertainen galaksien säteilemään valoon verrattuna.

Mustan aukon massa vastaa 20:tä miljardia Aurinkoa.

Elämä tuhoutuisi

Vaikka musta aukko olisikin taivaalla mahtava näky, voimme olla iloisia siitä, että se näkyy Maahan vain suurilla teleskoopeilla.

Kvasaarin lähettämä röntgensäteily on niin voimakasta, että sen vaikutuksesta kaikki galaksin elämä tuhoutuisi.

Onneksi siis musta aukko on 12 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Katso itse

Edellä kuvattu kvasaari näkyy vain suurella teleskoopilla, mutta toukokuussa voit sen sijaan tutustua toiseen samankaltaiseen: kvasaariin 3C 273, jonka loiste voittaa galaksit.

Jos innostuit ja haluat alkaa tarkkailla taivasta, saat nyt täydellisen aloituspakkauksen:

• Laadukkaan kiikarin, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Oppaan tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi suunnata kiikarin kohti Joutsenen tähdistöä, jossa kaksi tähteä törmää toisiinsa ja räjähtää punaisena novana noin vuonna 2022. Voit tarkkailla ilmiötä Mitilux-kiikarilla.