young galaxies

Galaksi ja musta aukko ovat ikätovereita

Röntgenteleskooppi Chandra ratkaisi vanhan kosmisen arvoituksen.

perjantai 20. tammikuuta 2012

Tutkijoita kauan askarruttaneeseen kysymykseen, milloin mustat aukot kehittyivät galakseihin, on saatu vihdoin vastaus. Röntgenteleskooppi Chandra on kerännyt todisteita siitä, että galaksit ja niiden ytimien supermassiiviset mustat aukot, jotka eivät ole syntyneet tähtien luhistuessa, ovat kasvaneet isoiksi käsi kädessä.

Chandra seurasi puolentoista kuukauden ajan avaruuden osaa, josta Hubble-avaruusteleskooppi oli aiemmin löytänyt 200 galaksia. Maailmankaikkeus oli ollut olemassa vasta 800–950 miljoonaa vuotta, kun havaintojen perustana oleva säteily oli lähtenyt liikkeelle näistä galakseista.

Kun kosminen aine imeytyy mustaan aukkoon, se kuumenee voimakkaasti, jolloin syntyy röntgensäteilyä. Sen ansiosta tähtitieteilijät voivat nähdä aina universumin lapsuuteen asti. Näin saatiin selville, että ainakin kolmasosalla galakseista oli ytimessään musta aukko jo niiden nuoruudessa. Supermassiivisia mustia aukkoja lienee syntynyt yli 30 miljoonaa. Sittemmin nämä massakeskittymät ovat laajentuneet galaksien kasvaessa.