Black holes

Chandra löysi mustien aukkojen renkaan

Nasan röntgenteleskooppi Chandra on havainnut yhdeksän mustaa aukkoa.

perjantai 24. kesäkuuta 2011

Chandran löytämät yhdeksän voimakasta röntgensäteilyn lähdettä sijaitsevat rengasmaisessa tähtimuodostelmassa. Nasan tutkijat uskovat, että säteily on peräisin yhdeksästä mustasta aukosta, jotka puolestaan imevät ainetta yhdeksästä tähdestä.

Tähtirengas on ilmeisesti kosmisen kolarin jäännös. Törmäyksen toinen osapuoli on ollut elliptinen galaksi ja toinen kierteisgalaksi. Näistä edellinen on selvinnyt vähäisemmin vahingoin.

Kierteisgalaksista taas ei ole jäänyt jäljelle juuri mitään. Miljoonia vuosia sitten sattuneen kolarin seurauksena on muodostunut hyvin tiivis kaasupilvi, jossa on alkanut syntyä uusia tähtiä. Tämä pilvi leviää avaruuteen nyt tähtirenkaana 430 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Chandran ja Hubble-teleskoopin ottamista kuvista tehdyssä koosteessa se näkyy sinisenä renkaana, jossa on raskaita nuoria tähtiä. Niiden elinkaari on raju ja lyhyt. Parin miljoonan vuoden ikäisinä ne räjähtävät supernovina ja muuttuvat neutronitähdiksi tai mustiksi aukoiksi.

Jotkin mustista aukoista ovat alun perin kaksoistähtijärjestelmän osia. Tähtiparin jäljelle jäänyt jäsen imeytyy mustaan aukkoon ja samalla kuumenee. Kuumetessaan tähti lähettää yhä voimakkaampaa säteilyä ennen kaikkea röntgenalueella, jota Chandra tarkkailee. Nasan tutkijat ovat vakuuttuneita siitä, että säteilylähteet voivat olla vain mustia aukkoja, ja havainto vahvistaa käsityksen, että massiiviset tähdet päätyvät mustiksi aukoiksi.