Musta aukko pyörii valon nopeudella

Mustat aukot ovat romahtaneista tähdistä syntyneitä massakeskittymiä. Ne pyörivät samoin kuin tähdet, mutta niiden pyörimisnopeutta ei ole voitu ennen mitata, koska niitä ei voi suoraan havainnoida. Kolmen tällaisen avaruuskarusellin nopeus on nyt silti selvitetty. Yksi kiinnostavimmista, GRS 1915, sijaitsee Linnunradassa Kotkan tähtikuviossa 35 000 valovuoden päässä Maasta ja muodostaa viereisen tähden kanssa kaksoistähtijärjestelmän. GRS 1915 imee naapuristaan kaasua. Kaasu ei katoa aukkoon heti, vaan kiertää sitä kiekkona kuin vesi viemäriä ennen sinne valumistaan. Nopeus kävi ilmi tästä kertymäkiekosta. Harvardin-Smithsonianin astrofysiikan keskuksessa aukon pyörimisnopeudeksi mitattiin lähes valon nopeus.