Musta aukko ei ime kaikkea tähtien rakennusainetta

Linnunradan keskuksen mustaa aukkoa näyttää kiertävän suuri joukko nuoria ja suhteellisen painavia tähtiä, vaikka sen pitäisi olla mahdotonta. Kaiken järjen mukaan mustan aukon painovoimakentän pitäisi hajottaa pöly- ja kaasupilvet ja estää siten uusien tähtien muodostuminen. Oudon ilmiön selitystä on nyt haettu tietokonesimulaatioista. Niissä laskettiin, miten käy isolle molekyylipilvelle, jonka massa on 100?000 kertaa Auringon massa, kun se siirtyy kohti Linnunradan keskustaa. Laskelmien mukaan musta aukko hajottaa pilven, mutta jäljelle jää silti melko iso kaasukiekko, joka voi sysätä tähdenmuodostuksen alkuun. Skotlantilaiset St Andrewsin ja Edinburghin yliopiston tutkijat huomioivat laskelmissa aiempaa enemmän tekijöitä, kuten molekyylipilvien kaasulajien kuumenemiseen ja jäähtymiseen vaikuttavat ominaisuudet.