Monta planeettaa sopii samalle kiertoradalle

Maan kaltaisia planeettoja kannattaa etsiä Jupiterin kokoisten jättiläisten naapurista. Tähän viittaavat ruotsalais-saksalais-alankomaalaisen tutkijaryhmän laskelmat. Tietokonesimulaation mukaan jättiläisplaneetan syntyessä yli jäävä aine kerääntyy planeetan kiertoradalle kahteen Lagrangen pisteeseen, jotka sijait-sevat tähdestä katsottuna 60 astetta planeetasta edellä ja jäljessä. Tietyissä oloissa aineesta voi syntyä noin kaksi kertaa Maan kokoisia planeettoja. Monet tunnetuista eksoplaneetoista ovat monta kertaa Jupiteria isompia. Periaatteessa niillä voisi siis olla Maan kaltaisia naapureita samalla kiertoradalla. Tutkimus tehtiin Uppsalan ja Leidenin yliopistoissa ja tähtitieteen Max Planck -instituutissa Heidelbergissä Saksassa.